Representantforslag om styrking av redningshelikoptertjenesten i Nord-Norge

Dette dokument

  • Representantforslag 66 S (2025–2026)
  • Fra: Bent-Joacim Bentzen, Geir Pollestad, Geir Inge Lien og Erling Sande
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

I tråd med Totalberedskapsmeldingen (Meld. St. 9 (2024–2025)) mener forslagsstillerne det er nødvendig å styrke redningshelikopterberedskapen i hele landet. Den sikkerhetspolitiske situasjonen tilsier et særlig behov for en styrket helikopterberedskap i nord. Redningshelikoptertjenesten består av et samvirke mellom Luftforsvarets 330 skvadron, de sivile helikoptrene til Sysselmesteren på Svalbard og den sivile redningshelikopterbasen i Tromsø. Forvaltningen av redningshelikoptertjenesten ble flyttet fra Justis- og beredskapsdepartementet til Hovedredningssentralen (HRS) 1. januar 2024. Tromsø-basen driftes av selskapet CHC Helikopter Service som har kontrakt til 2028, med mulighet for forlengelse i inntil fire år. Stortinget vedtok våren 2021, imot forslaget fra den daværende regjeringen, at Forsvaret skal overta som operatør av redningshelikopterbasen i Tromsø når kontrakten med sivil operatør utløper (vedtak 983 (2020–2021, jf. Innst. 393 S (2020–2021)).

Forslagsstillerne mener regjeringen nå har skapt usikkerhet om den vedtatte framtidige løsningen. Justis- og beredskapsdepartementet ba i april 2025 HRS om å utrede to alternativer: én modell med videreføring av sivil operatør og én modell der Forsvaret overtar operatøransvaret for Tromsø-basen. Forslagsstillerne viser til at regjeringen opplyser at departementet har mottatt utredningen og at det nå skal gjennomføres en ekstern kvalitetssikring av de to alternativene. Regjeringen begrunner videre utredning med at en videreføring av sivil operatør vil innebære betydelig lavere kostnader enn et alternativ der Forsvaret overtar, hovedsakelig som følge av lavere investeringskostnader. I nysalderingen varsler regjeringen at den vil legge fram en proposisjon for Stortinget med forslag til valg av framtidig løsning «når kvalitetssikringen er ferdigstilt», uten at dette er tidfestet nærmere.

Forslagsstillerne viser til at staten i henhold til kjøpsavtalen har opsjon på kjøp av seks nye redningshelikopter til samme pris som de 16 redningshelikoptrene som er levert. Opsjonen utløper ved årsskiftet, med en åpning for å utsette fristen i inntil to måneder. Forslagsstillerne viser til økte kostnader på materiell de siste årene, og at den fremforhandlede prisen på nye helikoptre som ligger i opsjonen er ansett som svært gunstig. Forslagsstillerne viser til at muligheten for utsetting av opsjonen nå er utløst. I pressemeldingen fra departementet datert 9. desember 2025 står det videre at «[f]orlengelsen gir JD mulighet til å vurdere alle alternativer og kostnader knyttet til redningshelikopterbasen i Tromsø», hvilket igjen åpner for ulike modeller og usikkerhet om fremtidig løsning.

Forslagsstillerne vil påpeke at en overføring av Tromsø-basen til Luftforsvarets 330 skvadron vil styrke redningstjenesten både regionalt og nasjonalt. Med AW101 SAR Queen vil redningstjenesten i Tromsø få maskiner med lengre rekkevidde og større løftekapasitet. Dette vil være viktig for redning og søk i områder med krevende vær og med de geografiske forholdene i nord, sammenliknet med det den sivile operatøren kan tilby. En overføring til Forsvaret vil sikre lik standard, herunder lik vedlikehold- og opplæringsstruktur, som ved de andre basene som opereres av 330 skvadronen. Redningshelikoptre under militær kommandostruktur vil gi bedre beredskap i krisesituasjoner og muliggjør kontraterrorberedskap over hav, og bedre sikring av installasjoner på norsk sokkel. Som en nasjonal helikopterressurs vil denne være gripbar og kunne rekvireres til oppdrag i hele spennet mellom fred, krise og krig − hvilket en ikke vil være sikret med en sivil operatør. I situasjoner høyt i krisespekteret bør operatøren kunne fly taktisk, noe sivile piloter ikke har samme forutsetning for å kunne gjøre. Dette behovet er også understreket i Totalberedskapsmeldingen. I den sikkerhetspolitiske situasjonen Norge står i, mener forslagsstillerne dette er nødvendig for å styrke totalberedskapen.

Oppsummert mener forslagsstillerne at en overføring til Forsvarets 330 skvadron vil sikre en mer robust, standardisert og behovstilpasset helikopterressurs i Nord-Norge. Økt helikopterkapasitet under militær kommandostruktur vil ikke bare øke beredskapen i Nord-Norge, men også styrke beredskapen i hele landet. Forslagsstillerne mener derfor det er nødvendig å fastholde Stortingets vedtak om at operatøransvaret for redningshelikopterbasen i Tromsø skal overføres til Forsvaret.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen gjennomføre den vedtatte overføringen av operatøransvaret for redningshelikopterbasen i Tromsø til Forsvarets 330 skvadron når kontraktsperioden for den sivile operatøren utløper i 2028.

  2. Stortinget ber regjeringen snarest utløse den fremforhandlede opsjonen på kjøp av nye redningshelikoptre fra Leonardo.

11. desember 2025

Bent-Joacim Bentzen

Geir Pollestad

Geir Inge Lien

Erling Sande