Økt usikkerhet om kjønn for barn
Disse rådene kan ramme en av gruppene de er
tenkt å hjelpe, nemlig barn med kjønnsinkongruens. Rådene legger
opp til at lærere og andre offentlig ansatte raskt skal bekrefte
den subjektive kjønnsidentiteten mindreårige har kommet fram til
at de har, og bidra til en såkalt sosial overgang i form av endret
navn og pronomen. En slik rask bekreftelse kan bidra til å sementere
en ny identitet og gjøre det vanskeligere for barn og unge å akseptere
sitt biologiske kjønn. Dette er svært problematisk. Studiene som
har vært gjort på barn med kjønnsinkongruens som ikke har mottatt
pubertetsblokkere, viser at de fleste vil akseptere sitt biologiske
kjønn etter puberteten hvis de blir støttet i sitt kjønnsnormbrudd. Andelen
som det ofte vises til, er 85 pst.
Rådene åpner for at lærere og andre offentlig
ansatte skal bruke ulike navn og pronomen på barn avhengig av om
foreldrene er til stede eller ikke: «Noen kan for eksempel ha behov
for at du for eksempel bruker ‘Lise’ og ‘hun’ når dere er alene,
men ‘Markus’ og ‘han’, når foreldrene er i nærheten», heter det
i utkastet til råd fra Bufdir. Dette kan skape konflikt mellom ansatte
og foreldre og svekke den nødvendige tilliten mellom hjem og skole/barnehage.
For skolens del kommer dette også i konflikt med opplæringslova
§ 1-3, som slår fast at opplæringen skal skje «i samarbeid og forståing
med heimen». Det er også uklart hvordan Bufdir har vurdert samvittighetsfriheten
til lærere, barnehagelærere og andre ansatte som opplever slike
forventninger som faglig og etisk problematiske.
I ytterste konsekvens kan en slik sosial overgang
bidra til at barn og unge går videre til irreversibel, eksperimentell
kjønnsbehandling. Slik behandling kan ha en rekke alvorlige bivirkninger,
som sterilitet, tap av seksuell funksjon, benskjørhet, leverskade,
blodpropp og hjerteinfarkt – i tillegg til psykiske problemer. De
regionale helseforetakene og helsemyndighetene i flere land definerer
slik behandling for barn som utprøvende og potensielt skadelig.
Forekomsten av kjønnsinkongruens kan også påvirkes
av sosiale smitteeffekter. Selv den tidligere presidenten i World
Professional Association for Transgender Health (WPATH), Marci Bowers,
som har foretatt kjønnsoperasjoner på voksne og tenåringer, har
anerkjent at det sannsynligvis er unge som blir sosialt påvirket
i retning av kjønnsinkongruens.
Helsesøstre over hele landet melder om stor
usikkerhet om kjønn blant elevene, først og fremst blant jenter,
ifølge VG. Flere beskriver at kjønnsrollene har blitt smalere og
mer stereotype. En helsesykepleier sier at:
«[d]ette kan føre til at mange ikke føler
de passer inn i den ‘vanlige’ oppfatningen av gutt eller jente.
Da blir det naturlig å lete etter andre forklaringer på hvorfor
de føler seg annerledes.»
En annen helsesykepleier sier:
«Jenter kommer med spørsmål om de burde
bytte kjønn fordi de har kort hår, liker ‘gutteting’ eller skiller seg
ut på andre måter fra den stereotypiske jenta»,
En tredje sier til VG at:
«[j]eg tror vi vil se mer kjønnsforvirring
og utrygghet hos unge, om barn og unge skal utfordres til å ta stilling
til eget kjønn.»
Forslagsstillerne mener at det er et betydelig
tilbakeslag for likestillingen hvis kjønnsrollene snevres inn og
jenter blir usikre på eget kjønn fordi de bryter med tradisjonelle
kjønnsstereotypier. «Vi må jobbe for at normalområdet skal bli større,
slik at ikke så mange føler de faller utenfor», sier Ann Karin Swang,
lederen i Helsesykepleierene NSF.
Bufdirs råd bidrar til det motsatte og kan forsterke trenden
med usikkerhet om kjønn blant barn. At et offentlig råd bryter med
faglige vurderinger og ensidig anbefaler bekreftelse av tanker og
følelser hos barn og unge, mens trygghet, tid, omsorg og helhetlig
støtte kommer i bakgrunnen, er etter forslagsstillernes syn svært betenkelig.