Løse forslag til saken
Prop. 71 L (2024-2025), Innst. 521 L (2024-2025), Lovvedtak 130 (2024-2025), Lovanmerkning 3 (2024-2025)
Forslag fremmet under første behandling
Forslag nr. 18 fra Støstad, Rune på vegne av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne
Mineralloven § 4-4 første ledd skal lyde:
Undersøkelsestillatelse etter § 4-3 gir rett til nødvendig tilgang til og bruk av grunnen for å foreta undersøkelsen. Fysiske inngrep i overflaten av eiendommen krever samtykke fra grunneieren.Forslag nr. 19 fra Sande, Erling på vegne av Senterpartiet
I Lov om mineralvirksomhet og forvaltning av mineralressurser (mineralloven) skal § 4-3, andre ledd, bokstav a lyde:
søker har fått samtykke fra grunneieren til å gjennomføre undersøkelser av statens mineraler, industrimineraler og lette metaller eller har fått slik rett ved ekspropriasjon etter § 9-1, likevel slik at kravet til samtykke ikke gjelder for undersøkelser etter statens mineraler, som ikke medfører andre inngrep i eiendommen til vedkommende grunneier enn kjerneboring under overflaten.Forslag fremmet under andre behandling
Forslag nr. 1 fra Linge, Tobias Hangaard på vegne av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne
Lovvedtaket bifalles ikke.
Anmerkning:
Under kapittel 4 antas følgende bestemmelse å skulle endres slik:
§ 4-3 annet ledd bokstav d skal lyde:
Det ikke er særlige forhold ved det omsøkte undersøkelsesområdet som tilsier at undersøkelsestillatelse ikke bør gis, herunder at det før lovens ikrafttredelse er inngått avtale med grunneier om fremtidig utvinning i området som er rimelig reserve for eksisterende drift, ogForslag nr. 2 fra Linge, Tobias Hangaard på vegne av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne
Lovvedtaket bifalles ikke.
Anmerkning:
Under kapittel 4 antas følgende bestemmelse å skulle endres slik:
§ 4-4 annet ledd strykes slik at § 4-4 skal lyde:
Undersøkelsestillatelse etter § 4-3 gir rett til nødvendig tilgang til og bruk av grunnen for å foreta undersøkelsen. Fysiske inngrep i overflaten av eiendommen krever samtykke fra grunneieren.Forslag nr. 3 fra Linge, Tobias Hangaard på vegne av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne
Lovvedtaket bifalles ikke.
Anmerkning:
Under kapittel 4 antas følgende bestemmelse å skulle endres slik:
§ 4-6 tredje ledd skal lyde:
I områder der tiltakshaver har tillatelse til prøveuttak etter § 4-13, gjelder ikke krav om undersøkelsesplan.Forslag nr. 4 fra Linge, Tobias Hangaard på vegne av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne
Lovvedtaket bifalles ikke.
Anmerkning:
Under kapittel 4 antas følgende bestemmelse å skulle endres slik:
Ny § 4-10 tredje ledd skal lyde:
Før utløpet av karanteneperioden kan direktoratet beslutte at området skal lyses ut særskilt. Direktoratet skal fastsette en frist for å søke om undersøkelsestillatelse. Vilkårene for tildeling av undersøkelsestillatelse etter § 4-3 andre og tredje ledd gjelder tilsvarende. Direktoratet kan fastsette saklige og objektive kriterier som skal benyttes ved valg mellom flere søkere til det utlyste området.Forslag nr. 5 fra Linge, Tobias Hangaard på vegne av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne
Lovvedtaket bifalles ikke.
Anmerkning:
Under kapittel 12 antas følgende bestemmelse å skulle endres slik:
Nytt strekpunkt under § 12-2 bokstav b, slik at § 12-2 bokstav b første strekpunkt skal lyde:
Undersøkelsesrett til statens mineraler med best prioritet regnes som undersøkelsestillatelse etter lovens § 4-3, med varighet på tre år fra lovens ikrafttredelse. Undersøkelser på industrimineraler og lette metaller i samme område krever likevel samtykke fra grunneier de tre første årene etter lovens ikrafttredelse. Krav til undersøkelsesplan i § 4-6 og rapportering etter § 7-2 gjelder fra første søknad om forlengelse etter § 4-8.Forslag nr. 6 fra Linge, Tobias Hangaard på vegne av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne
Lovvedtaket bifalles ikke.
Anmerkning:
Under kapittel 12 antas følgende bestemmelse å skulle endres slik:
§ 12-2 k skal lyde:
Direktoratet kan i særlige tilfeller fastsette forlenget frist i denne bestemmelsen bokstav b og f.Forslag nr. 7 fra Linge, Tobias Hangaard på vegne av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne
Lovvedtaket bifalles ikke.
Anmerkning:
Under kapittel 12 antas følgende bestemmelse å skulle endres slik:
§ 12-3 skal lyde:
Når loven trer i kraft gjøres følgende endringer i ande lover:
1. I lov av 28. november 2003 nr. 98 om konsesjon ved erverv av fast eiendom mv. skal § 2 andre ledd punkt 3 og 4 lyde:
3. som har sitt grunnlag i ekspropriasjonstillatelse etter lov om mineralvirksomhet og forvaltning av mineralressurser (mineralloven) § 9-1 første ledd bokstav d og e.
4. som er nødvendig for drift på mineralsk forekomst når erververen sender søknad om driftskonsesjon etter lov om mineralvirksomhet og forvaltning av mineralressurser (mineralloven) §§ 6-2 og 6-3 og driftskonsesjon innvilges.