Det ble votert over:
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVIII.
Innstilling:
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
På statsbudsjettet for 2025 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
100
Utenriksdepartementet
1
Driftsutgifter
4 857 100 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
11 979 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
111 979 000
70
Erstatning av skader på utenlandske ambassader
1 347 000
71
Hjelp til norske borgere i utlandet
156 000
103
Regjeringens representasjon
1
Driftsutgifter
57 307 000
104
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet
1
Driftsutgifter
8 559 000
105
Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner
1
Driftsutgifter
60 000 000
115
Næringsfremme, kultur og informasjon
21
Spesielle driftsutgifter – kulturfremme, kan overføres, kan nyttes under post 70
10 606 000
22
Spesielle driftsutgifter – næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 71
14 658 000
70
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21
38 571 000
71
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 22
15 382 000
116
Internasjonale organisasjoner
70
Pliktige bidrag
1 596 300 000
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres
295 000 000
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres
334 000 000
118
Utenrikspolitiske satsinger
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73
103 526 000
70
Nordområdene og Antarktis, kan overføres, kan nyttes under post 21
54 630 000
71
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21
7 300 000
72
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21
44 390 000
73
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21
10 943 000
74
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv.
24 372 000
75
Fredsorganisasjoner
10 000 000
76
Russland, kan overføres, kan nyttes under post 21
33 600 000
77
Norges forskningsråd – utenriksområdet, kan overføres
50 766 000
78
Initiativ om humanitære konsekvenser av kjernevåpen
15 000 000
140
Utenriksdepartementet
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
95 083 000
141
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)
1
Driftsutgifter
419 283 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
29 480 000
144
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec)
1
Driftsutgifter
71 411 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
13 000 000
70
Utvekslingsordninger, kan overføres
153 477 000
71
Rekruttering til internasjonale organisasjoner, kan overføres
75 000 000
150
Humanitær bistand
70
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres
4 336 481 000
71
Verdens matvareprogram (WFP)
430 000 000
151
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid
70
Fred og forsoning, kan overføres
395 260 000
71
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres
132 060 000
73
FN og globale utfordringer, kan overføres
238 138 000
74
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv.
405 220 000
152
Menneskerettigheter
70
Menneskerettigheter, kan overføres
671 617 000
71
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR)
197 000 000
153
Flyktninger, fordrevne og vertssamfunn
70
Flyktninger og internt fordrevne, kan overføres
1 000 000 000
71
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR)
630 000 000
72
Bærekraftige løsninger og vertssamfunn, kan overføres
429 504 000
159
Regionbevilgninger
70
Midtøsten, kan overføres
669 311 000
71
Europa og Sentral-Asia, kan overføres
423 817 000
72
Afghanistan, kan overføres
351 241 000
73
Ukraina og naboland, kan overføres
12 440 500 000
75
Afrika, kan overføres
2 214 022 000
76
Asia, kan overføres
436 503 000
77
Latin-Amerika og Karibia, kan overføres
158 432 000
160
Helse
70
Helse, kan overføres
3 617 881 000
71
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres
235 500 000
161
Utdanning, forskning og offentlige institusjoner
70
Utdanning, kan overføres
846 798 000
71
Forskning, kan overføres
67 196 000
73
Styresett og offentlige institusjoner, kan overføres
529 723 000
74
Norges forskningsråd – utviklingsområdet, kan overføres
202 650 000
162
Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi
70
Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel, kan overføres
134 536 000
71
Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres
2 127 966 000
72
Fornybar energi, kan overføres
1 019 358 000
75
Norfund – risikokapital
438 288 000
76
Norfund klimainvesteringsfond – risikokapital
250 000 000
163
Klima, miljø og hav
70
Miljø og klima, kan overføres
1 843 811 000
71
Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres
282 100 000
164
Likestilling
70
Likestilling, kan overføres
233 319 000
71
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women)
100 300 000
72
FNs befolkningsfond (UNFPA)
589 600 000
170
Sivilt samfunn
70
Sivilt samfunn, kan overføres
2 570 665 000
171
FNs utviklingsarbeid
70
FNs utviklingsprogram (UNDP)
454 400 000
71
FNs barnefond (UNICEF)
480 600 000
73
FN og multilateralt samarbeid, kan overføres
11 200 000
172
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette
70
Verdensbanken, kan overføres
1 415 109 000
71
Regionale banker og fond, kan overføres
1 103 100 000
72
Strategisk samarbeid, kan overføres
43 400 000
73
gjeldsslette, kan overføres
407 080 000
179
Flyktningtiltak i Norge
21
Spesielle driftsutgifter
4 106 133 000
480
Svalbardbudsjettet
50
Tilskudd
477 050 000
481
Samfunnet Jan Mayen
1
Driftsutgifter
62 678 000
Totale utgifter
57 833 752 000
Inntekter
3100
Utenriksdepartementet
1
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene
32 185 000
2
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene
274 000 000
5
Refusjon spesialutsendinger mv.
45 040 000
3481
Samfunnet Jan Mayen
1
Refusjoner og andre inntekter
7 408 000
Totale inntekter
358 633 000
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
MerinntektsfullmaktStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 100 post 1
kap. 3100 post 5
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
Fullmakt til overskridelseStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan:
-
1. overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS-finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 62,9 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.
-
2. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 70 Verdensbanken med inntil 7 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
3. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 71 Regionale banker og fond med inntil 25 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
4. overskride bevilgningen under kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland angående kapitaløkningene i Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) og Europarådets utviklingsbank (CEB) med inntil 16 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio)Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
Bruk av opptjente rentemidlerStortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan gi tilsagn om:
-
1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021
1 154 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021
1 043 mill. kroner
118
Utenrikspolitiske satsinger
77
Norges forskningsråd – utenriksområdet
219,5 mill. kroner
159
Regionbevilgninger
75
Afrika
35 mill. kroner
161
Utdanning, forskning og offentlige institusjoner
74
Norges forskningsråd – utviklingsområdet
709,9 mill. kroner
162
Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi
70
Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel
100 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
2. tilskudd til Vaksinekoalisjonen CEPI med inntil 1 000 mill. kroner samlet i perioden 2022–2026 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
3. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFlm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Vaksinekoalisjonen CEPI.
-
4. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet gjelder Vaksinealliansen Gavis arbeid i perioden 2021–2025.
-
5. tilskudd til International Finance Facility for Immunisitation (IFFIm) med inntil 1 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet gjelder Vaksinealliansen Gavis covid-19-innsats.
-
6. tilskudd til Education Cannot Wait (ECW) for utdanning i krise og konflikt med inntil 500 mill. kroner samlet, fordelt på 380 mill. kroner under kap. 161 Utdanning, forskning og offentlige institusjoner, post 70 Utdanning i perioden 2023–2026 og 120 mill. kroner under kap. 150 Humanitær bistand, post 70 Nødhjelp og humanitær bistand i perioden 2023–2025.
-
7. tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) med inntil 3 200 mill. kroner i perioden 2024–2027 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
Dekning av forsikringstilfelleStortinget samtykker i at Kongen i 2025 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
Toårige budsjettvedtakStortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
Ettergivelse av fordringerStortinget samtykker i at Kongen i 2025 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldsslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 829 mill. kroner under Eksportfinansiering Norges (Eksfin) gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
Utbetaling av tilskuddStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.
-
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Det internasjonale pengefondet (IMF), Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Nordisk utviklingsfond (NDF) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.
-
6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Vaksinekoalisjonen CEPI og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finansieringsstrategi og regelverk.
-
9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
-
10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.
-
11. Tilskudd under kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 70 Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk, post 72 Fornybar energi og kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima og post 71 Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns-, egenkapital- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.
-
12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrevStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med fondspåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
Deltakelse i kapitaløkninger og fondspåfyllinger i internasjonale banker og fondStortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar i den 13. kapitalpåfyllingen i Det internasjonale fondet for jordbruksutvikling (IFAD-13) med et bidrag på inntil 972 mill. kroner for perioden 2025–2027, innbetalt i tre bidrag på 324 mill. kroner per år. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
2. Norge deltar i den syvende generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av UA 56,78 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889,52 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2020. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.
-
3. Norge deltar i den 14. påfyllingen av giverlandsbidraget til Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Asiafondet (ADF-14), med et bidrag på til sammen inntil 262,15 mill. kroner for perioden 2025–2028, innbetalt i fire like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
4. Norge deltar i den femte kapitalpåfyllingen i Nordisk utviklingsfond (Nordic Development Fund, NDF) med totalt 97,3 mill. euro, innbetalt i ti årlige bidrag tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet, for perioden 2022–2031.
-
5. Norge deltar i kapitaløkningen til Europarådets utviklingsbank (CEB) med 15,3 mill. euro, gjennom innbetaling av 7,7 mill. euro i 2024 og 3,8 mill. euro i hhv. 2025 og 2026. Innbetalingene belastes kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i CEB med 38,9 mill. euro. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innskudd til kapitaløkningen i 2024.
-
6. Norge deltar i kapitaløkningen til Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) med 50,42 mill. euro, innbetalt i fem like årlige bidrag i perioden 2025–2029. Innbetalingene belastes kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland.
-
7. Norge deltar i kapitalpåfylling av IDB Invest, Den interamerikanske utviklingsbankens privatsektorarm, med totalt 19,488 mill. USD for perioden 2025–2031.
-
8. Norge deltar i en generell garantikapitaløkning i Afrikabanken med et nivå som tilsvarer en økning i den norske statsgarantien på UA 996,18 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Garantiøkningen blir utløst ved avtaleinngåelse.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
Det internasjonale gjeldssletteinitiativet (MDRI)Stortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar, i forbindelse med den 16. påfyllingen av AfDF for perioden 2023–2025, i Det internasjonale gjeldssletteinitiativet (MDRI), med et bidrag på til sammen 373,7 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 73 Gjeldsslette.
-
2. Norge deltar i forbindelse med kapitalpåfyllingen i det internasjonale utviklingsfondet (IDA 20) for perioden 2023–2025, i det internasjonale gjeldssletteinitiativet, Multilateral Debt Relief Initiative (MDRI) med til sammen 691,8 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 73 Gjeldsslette.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.
Fullmakt til postering mot mellomværendet med statskassenStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan:
-
1. føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværendet med statskassen.
-
2. føre utbetalinger knyttet til refunderbart depositum for utenriksstasjonenes leide eiendommer og refunderbart depositum ved opptak til skole eller barnehage i utlandet som dekkes av arbeidsgiver mot mellomværendet med statskassen. Fullmakten gis for inntil 50 mill. kroner for Utenriksdepartementets totale føringer av depositum, for å ta høyde for pris- og kurssvingninger i stedlige markeder.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XV.
GarantifullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan gi Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) fullmakt til å gi tilsagn om nye statsgarantier for inntil 5 mrd. kroner til fornybarinvesteringer i utviklingsland.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVI.
Nansen-programmet for UkrainaStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet kan pådra forpliktelser om sivil og militær støtte gjennom Nansen-programmet for Ukraina innenfor en samlet ramme på 154,5 mrd. kroner i perioden 2023–2030.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVII.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2025 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 481 post 1
kap. 3481 post 1
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVIII.
BestillingsfullmaktStortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2025 kan pådra staten forpliktelser utover budsjettåret i Svalbardbudsjettet, jf. kap. 480 Svalbardbudsjettet, post 50 Tilskudd, knyttet til inngåelse av ny avtale om leie av tjenestefartøy for Sysselmesteren på Svalbard med virkning fra 2026 til og med 2030. Samlede forpliktelser/utbetalinger kan ikke overskride en ramme på 425,3 mill. kroner (2026-kroner).