Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Gå til voteringsoversikten

Det ble votert over:

Innstilling:

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.

    På statsbudsjettet for 2025 bevilges under:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    Kroner

    Utgifter

    100

    Utenriksdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    4 857 100 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    11 979 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    111 979 000

    70

    Erstatning av skader på utenlandske ambassader

    1 347 000

    71

    Hjelp til norske borgere i utlandet

    156 000

    103

    Regjeringens representasjon

    1

    Driftsutgifter

    57 307 000

    104

    Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet

    1

    Driftsutgifter

    8 559 000

    105

    Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner

    1

    Driftsutgifter

    60 000 000

    115

    Næringsfremme, kultur og informasjon

    21

    Spesielle driftsutgifter – kulturfremme, kan overføres, kan nyttes under post 70

    10 606 000

    22

    Spesielle driftsutgifter – næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 71

    14 658 000

    70

    Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21

    38 571 000

    71

    Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 22

    15 382 000

    116

    Internasjonale organisasjoner

    70

    Pliktige bidrag

    1 596 300 000

    117

    EØS-finansieringsordningene

    77

    EØS-finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres

    295 000 000

    78

    Den norske finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres

    334 000 000

    118

    Utenrikspolitiske satsinger

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73

    103 526 000

    70

    Nordområdene og Antarktis, kan overføres, kan nyttes under post 21

    54 630 000

    71

    Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21

    7 300 000

    72

    Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

    44 390 000

    73

    Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

    10 943 000

    74

    Forskning, dialog og menneskerettigheter mv.

    24 372 000

    75

    Fredsorganisasjoner

    10 000 000

    76

    Russland, kan overføres, kan nyttes under post 21

    33 600 000

    77

    Norges forskningsråd – utenriksområdet, kan overføres

    50 766 000

    78

    Initiativ om humanitære konsekvenser av kjernevåpen

    15 000 000

    140

    Utenriksdepartementet

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    95 083 000

    141

    Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)

    1

    Driftsutgifter

    419 283 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    29 480 000

    144

    Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec)

    1

    Driftsutgifter

    71 411 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    13 000 000

    70

    Utvekslingsordninger, kan overføres

    153 477 000

    71

    Rekruttering til internasjonale organisasjoner, kan overføres

    75 000 000

    150

    Humanitær bistand

    70

    Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres

    4 336 481 000

    71

    Verdens matvareprogram (WFP)

    430 000 000

    151

    Fred, sikkerhet og globalt samarbeid

    70

    Fred og forsoning, kan overføres

    395 260 000

    71

    Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres

    132 060 000

    73

    FN og globale utfordringer, kan overføres

    238 138 000

    74

    Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv.

    405 220 000

    152

    Menneskerettigheter

    70

    Menneskerettigheter, kan overføres

    671 617 000

    71

    FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR)

    197 000 000

    153

    Flyktninger, fordrevne og vertssamfunn

    70

    Flyktninger og internt fordrevne, kan overføres

    1 000 000 000

    71

    FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR)

    630 000 000

    72

    Bærekraftige løsninger og vertssamfunn, kan overføres

    429 504 000

    159

    Regionbevilgninger

    70

    Midtøsten, kan overføres

    669 311 000

    71

    Europa og Sentral-Asia, kan overføres

    423 817 000

    72

    Afghanistan, kan overføres

    351 241 000

    73

    Ukraina og naboland, kan overføres

    12 440 500 000

    75

    Afrika, kan overføres

    2 214 022 000

    76

    Asia, kan overføres

    436 503 000

    77

    Latin-Amerika og Karibia, kan overføres

    158 432 000

    160

    Helse

    70

    Helse, kan overføres

    3 617 881 000

    71

    Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres

    235 500 000

    161

    Utdanning, forskning og offentlige institusjoner

    70

    Utdanning, kan overføres

    846 798 000

    71

    Forskning, kan overføres

    67 196 000

    73

    Styresett og offentlige institusjoner, kan overføres

    529 723 000

    74

    Norges forskningsråd – utviklingsområdet, kan overføres

    202 650 000

    162

    Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi

    70

    Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel, kan overføres

    134 536 000

    71

    Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres

    2 127 966 000

    72

    Fornybar energi, kan overføres

    1 019 358 000

    75

    Norfund – risikokapital

    438 288 000

    76

    Norfund klimainvesteringsfond – risikokapital

    250 000 000

    163

    Klima, miljø og hav

    70

    Miljø og klima, kan overføres

    1 843 811 000

    71

    Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres

    282 100 000

    164

    Likestilling

    70

    Likestilling, kan overføres

    233 319 000

    71

    FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women)

    100 300 000

    72

    FNs befolkningsfond (UNFPA)

    589 600 000

    170

    Sivilt samfunn

    70

    Sivilt samfunn, kan overføres

    2 570 665 000

    171

    FNs utviklingsarbeid

    70

    FNs utviklingsprogram (UNDP)

    454 400 000

    71

    FNs barnefond (UNICEF)

    480 600 000

    73

    FN og multilateralt samarbeid, kan overføres

    11 200 000

    172

    Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette

    70

    Verdensbanken, kan overføres

    1 415 109 000

    71

    Regionale banker og fond, kan overføres

    1 103 100 000

    72

    Strategisk samarbeid, kan overføres

    43 400 000

    73

    gjeldsslette, kan overføres

    407 080 000

    179

    Flyktningtiltak i Norge

    21

    Spesielle driftsutgifter

    4 106 133 000

    480

    Svalbardbudsjettet

    50

    Tilskudd

    477 050 000

    481

    Samfunnet Jan Mayen

    1

    Driftsutgifter

    62 678 000

    Totale utgifter

    57 833 752 000

    Inntekter

    3100

    Utenriksdepartementet

    1

    Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene

    32 185 000

    2

    Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene

    274 000 000

    5

    Refusjon spesialutsendinger mv.

    45 040 000

    3481

    Samfunnet Jan Mayen

    1

    Refusjoner og andre inntekter

    7 408 000

    Totale inntekter

    358 633 000

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.

    Merinntektsfullmakt

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan:

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 100 post 1

    kap. 3100 post 5

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.

    Fullmakt til overskridelse

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan:

    • 1. overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS-finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 62,9 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.

    • 2. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 70 Verdensbanken med inntil 7 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

    • 3. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 71 Regionale banker og fond med inntil 25 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

    • 4. overskride bevilgningen under kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland angående kapitaløkningene i Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) og Europarådets utviklingsbank (CEB) med inntil 16 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.

    Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio)

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.

    Bruk av opptjente rentemidler

    Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.

    Tilsagnsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan gi tilsagn om:

    • 1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

      Kap.

      Post

      Betegnelse

      Samlet ramme

      117

      EØS-finansieringsordningene

      77

      EØS-finansieringsordningen 2014–2021

      1 154 mill. kroner

      78

      Den norske finansieringsordningen 2014–2021

      1 043 mill. kroner

      118

      Utenrikspolitiske satsinger

      77

      Norges forskningsråd – utenriksområdet

      219,5 mill. kroner

      159

      Regionbevilgninger

      75

      Afrika

      35 mill. kroner

      161

      Utdanning, forskning og offentlige institusjoner

      74

      Norges forskningsråd – utviklingsområdet

      709,9 mill. kroner

      162

      Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi

      70

      Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel

      100 mill. kroner

      72

      Fornybar energi

      100 mill. kroner

    • 2. tilskudd til Vaksinekoalisjonen CEPI med inntil 1 000 mill. kroner samlet i perioden 2022–2026 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.

    • 3. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFlm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Vaksinekoalisjonen CEPI.

    • 4. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet gjelder Vaksinealliansen Gavis arbeid i perioden 2021–2025.

    • 5. tilskudd til International Finance Facility for Immunisitation (IFFIm) med inntil 1 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet gjelder Vaksinealliansen Gavis covid-19-innsats.

    • 6. tilskudd til Education Cannot Wait (ECW) for utdanning i krise og konflikt med inntil 500 mill. kroner samlet, fordelt på 380 mill. kroner under kap. 161 Utdanning, forskning og offentlige institusjoner, post 70 Utdanning i perioden 2023–2026 og 120 mill. kroner under kap. 150 Humanitær bistand, post 70 Nødhjelp og humanitær bistand i perioden 2023–2025.

    • 7. tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) med inntil 3 200 mill. kroner i perioden 2024–2027 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.

    Dekning av forsikringstilfelle

    Stortinget samtykker i at Kongen i 2025 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.

    Toårige budsjettvedtak

    Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.

    Ettergivelse av fordringer

    Stortinget samtykker i at Kongen i 2025 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldsslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 829 mill. kroner under Eksportfinansiering Norges (Eksfin) gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.

    Utbetaling av tilskudd

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:

    • 1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.

    • 2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.

    • 3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.

    • 4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.

    • 5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Det internasjonale pengefondet (IMF), Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Nordisk utviklingsfond (NDF) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.

    • 6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.

    • 7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.

    • 8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Vaksinekoalisjonen CEPI og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finansieringsstrategi og regelverk.

    • 9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.

    • 10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.

    • 11. Tilskudd under kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 70 Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk, post 72 Fornybar energi og kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima og post 71 Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns-, egenkapital- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.

    • 12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.

    Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med fondspåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.

    Deltakelse i kapitaløkninger og fondspåfyllinger i internasjonale banker og fond

    Stortinget samtykker i at:

    • 1. Norge deltar i den 13. kapitalpåfyllingen i Det internasjonale fondet for jordbruksutvikling (IFAD-13) med et bidrag på inntil 972 mill. kroner for perioden 2025–2027, innbetalt i tre bidrag på 324 mill. kroner per år. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.

    • 2. Norge deltar i den syvende generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av UA 56,78 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889,52 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2020. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.

    • 3. Norge deltar i den 14. påfyllingen av giverlandsbidraget til Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Asiafondet (ADF-14), med et bidrag på til sammen inntil 262,15 mill. kroner for perioden 2025–2028, innbetalt i fire like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 71 Regionale banker og fond.

    • 4. Norge deltar i den femte kapitalpåfyllingen i Nordisk utviklingsfond (Nordic Development Fund, NDF) med totalt 97,3 mill. euro, innbetalt i ti årlige bidrag tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet, for perioden 2022–2031.

    • 5. Norge deltar i kapitaløkningen til Europarådets utviklingsbank (CEB) med 15,3 mill. euro, gjennom innbetaling av 7,7 mill. euro i 2024 og 3,8 mill. euro i hhv. 2025 og 2026. Innbetalingene belastes kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i CEB med 38,9 mill. euro. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innskudd til kapitaløkningen i 2024.

    • 6. Norge deltar i kapitaløkningen til Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) med 50,42 mill. euro, innbetalt i fem like årlige bidrag i perioden 2025–2029. Innbetalingene belastes kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland.

    • 7. Norge deltar i kapitalpåfylling av IDB Invest, Den interamerikanske utviklingsbankens privatsektorarm, med totalt 19,488 mill. USD for perioden 2025–2031.

    • 8. Norge deltar i en generell garantikapitaløkning i Afrikabanken med et nivå som tilsvarer en økning i den norske statsgarantien på UA 996,18 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Garantiøkningen blir utløst ved avtaleinngåelse.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.

    Det internasjonale gjeldssletteinitiativet (MDRI)

    Stortinget samtykker i at:

    • 1. Norge deltar, i forbindelse med den 16. påfyllingen av AfDF for perioden 2023–2025, i Det internasjonale gjeldssletteinitiativet (MDRI), med et bidrag på til sammen 373,7 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 73 Gjeldsslette.

    • 2. Norge deltar i forbindelse med kapitalpåfyllingen i det internasjonale utviklingsfondet (IDA 20) for perioden 2023–2025, i det internasjonale gjeldssletteinitiativet, Multilateral Debt Relief Initiative (MDRI) med til sammen 691,8 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 73 Gjeldsslette.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.

    Fullmakt til postering mot mellomværendet med statskassen

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan:

    • 1. føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværendet med statskassen.

    • 2. føre utbetalinger knyttet til refunderbart depositum for utenriksstasjonenes leide eiendommer og refunderbart depositum ved opptak til skole eller barnehage i utlandet som dekkes av arbeidsgiver mot mellomværendet med statskassen. Fullmakten gis for inntil 50 mill. kroner for Utenriksdepartementets totale føringer av depositum, for å ta høyde for pris- og kurssvingninger i stedlige markeder.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XV.

    Garantifullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan gi Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) fullmakt til å gi tilsagn om nye statsgarantier for inntil 5 mrd. kroner til fornybarinvesteringer i utviklingsland.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVI.

    Nansen-programmet for Ukraina

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet kan pådra forpliktelser om sivil og militær støtte gjennom Nansen-programmet for Ukraina innenfor en samlet ramme på 154,5 mrd. kroner i perioden 2023–2030.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVII.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2025 kan:

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 481 post 1

    kap. 3481 post 1

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVIII.

    Bestillingsfullmakt

    Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2025 kan pådra staten forpliktelser utover budsjettåret i Svalbardbudsjettet, jf. kap. 480 Svalbardbudsjettet, post 50 Tilskudd, knyttet til inngåelse av ny avtale om leie av tjenestefartøy for Sysselmesteren på Svalbard med virkning fra 2026 til og med 2030. Samlede forpliktelser/utbetalinger kan ikke overskride en ramme på 425,3 mill. kroner (2026-kroner).

Gå til voteringsoversikten
: