Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Gå til voteringsoversikten

Det ble votert over:

Innstilling:

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.

    På statsbudsjettet for 2025 bevilges under:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    Kroner

    Utgifter

    1700

    Forsvarsdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    903 556 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

    160 423 000

    22

    IKT-virksomhet, kan overføres

    472 879 000

    43

    Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres

    6 620 000

    52

    Overføringer til statlige forvaltningsorganer

    6 008 000

    53

    Risikokapital, NATO innovasjonsfond

    13 590 000

    60

    Overføringer til kommuner og fylkeskommuner

    2 980 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    94 995 000

    72

    Tilskudd til Norges forskningsråd, kan overføres

    64 994 000

    73

    Forskning og utvikling, kan overføres

    160 744 000

    78

    Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres

    1 943 649 000

    79

    Militær støtte til Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710 post 1 og 47, kap. 1720 post 1 og kap. 1760 post 1 og 45

    17 006 150 000

    1710

    Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

    1

    Driftsutgifter, kan overføres

    7 400 174 000

    47

    Nybygg og nyanlegg, kan overføres

    5 892 441 000

    1716

    Forsvarets forskningsinstitutt

    51

    Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

    352 701 000

    1720

    Forsvaret

    1

    Driftsutgifter

    46 539 225 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    49 500 000

    1730

    Forsvarshistorisk museum

    1

    Driftsutgifter

    176 113 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    2 575 000

    1735

    Etterretningstjenesten

    21

    Spesielle driftsutgifter

    4 299 296 000

    1740

    Statens graderte plattformtjenester

    1

    Driftsutgifter, kan overføres

    608 387 000

    1760

    Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

    1

    Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760 post 45

    2 549 575 000

    44

    Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

    256 733 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    34 476 213 000

    48

    Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres

    650 000 000

    75

    Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44

    348 396 000

    1791

    Redningshelikoptertjenesten

    1

    Driftsutgifter

    607 429 000

    Totale utgifter

    125 045 346 000

    Inntekter

    4700

    Forsvarsdepartementet

    1

    Driftsinntekter

    13 245 000

    4710

    Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

    1

    Driftsinntekter

    6 246 013 000

    47

    Salg av eiendom

    97 690 000

    4720

    Forsvaret

    1

    Driftsinntekter

    1 042 384 000

    4730

    Forsvarshistorisk museum

    1

    Driftsinntekter

    12 500 000

    4740

    Statens graderte plattformtjenester

    1

    Driftsinntekter

    212 776 000

    4760

    Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

    1

    Driftsinntekter

    36 324 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter

    1 592 839 000

    48

    Fellesfinansierte investeringer, inntekter

    650 000 000

    4791

    Redningshelikoptertjenesten

    1

    Driftsinntekter

    482 425 000

    4799

    Militære bøter

    86

    Militære bøter

    500 000

    Totale inntekter

    10 386 696 000

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:

    • a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.

    • b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kapittel 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kapittel 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.

    Bestillingsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan:

    • 1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

      Kap.

      Post

      Betegnelse

      Samlet ramme

      1700

      Forsvarsdepartementet

      1

      Driftsutgifter

      34 mill. kroner

      1720

      Forsvaret

      1

      Driftsutgifter

      14 650 mill. kroner

      1760

      Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

      1

      Driftsutgifter

      1 100 mill. kroner

      44

      Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel

      370 mill. kroner

      45

      Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

      143 820 mill. kroner

      48

      Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel

      870 mill. kroner

      1791

      Redningshelikoptertjenesten

      1

      Driftsutgifter

      60 mill. kroner

    • 2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.

    Tilsagnsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

    Kap.

    Post

    Betegnelse

    Samlet ramme

    1700

    Forsvarsdepartementet

    72

    Tilskudd til Norges forskningsråd

    238 mill. kroner

    73

    Forskning og utvikling

    380 mill. kroner

    78

    Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter

    120 mill. kroner

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.

    Investeringsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan:

    • 1. starte opp følgende nye investeringsprosjekter:

      Prosjekt

      Kostnadsramme

      7621 Bakkebasert luftvern

      4 630 mill. kroner

    og endre omfang og kostnadsramme for følgende investeringsprosjekter:

    Prosjekt

    Kostnadsramme

    2559 Landbasert transportstøtte

    3 164 mill. kroner

    6192 Oppgradering av luftvernmissil til FN klasse fregatter

    4 405 mill. kroner

    Program felles IKT-tjenester i departementsfellesskapet, endringstrinn 1, 2 og 3

    2 242 mill. kroner

    • 2. Fullmaktene under punkt 1 gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår, innenfor kostnadsrammen for prosjektene. Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å pris- og valutajustere kostnadsrammene i senere år.

    • 3. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2024–2025), herunder endrede kostnadsrammer.

    • 4. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 1 000 mill. kroner.

    • 5. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.

    • 6. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2024–2025).

    • 7. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.

    • 8. igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.

    • 9. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.

    Nettobudsjettering av salgsomkostninger

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kapittel 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter og kapittel 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.

    Personell

    Stortinget samtykker i at:

    • 1. Forsvarsdepartementet i 2025 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2024–2025).

    • 2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.

    Fullmakter vedrørende fast eiendom

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan:

    • 1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:

      • a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner

      • b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for

      • c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste

      • d. kontorer og lignende

      • e. eiendommer for fremtidig utbygging

    • 2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.

    Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.

    Uttak fra lager av materiell som er utgiftsført tidligere år

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan fravike Bevilgningsreglementets bestemmelser om kontant- og ettårsprinsippet ved uttak fra lager som er utgiftsført på kapittel 1720 i tidligere budsjettår til anvendelse på Forsvarsdepartementets kapitler 1700, 1735 og 1791, samt Justis- og beredskapsdepartementets kapittel 481.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.

    Kjøp/innløsing av boliger med fellesgjeld

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2025 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XII.

    Militær støtte til Ukraina

    Stortinget samtykker til at Forsvarsdepartementet i 2025, innenfor rammen av Nansen-programmet, kan foreta donasjoner av materiell fra forsvarssektoren som anses som særlig viktig for Ukrainas forsvarskamp. Helhetlige vurderinger av konsekvensene for Forsvarets operative evne og nasjonal beredskap skal ligge til grunn for regjeringens beslutninger om slike donasjoner. Innenfor gjeldende samtykke skal beslutninger om donasjoner fra forsvarssektoren ikke gå ut over en tilstrekkelig nasjonal responsevne.

Gå til voteringsoversikten
: