Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Gå til voteringsoversikten

Det ble votert over:

Mindretallsforslag:

  • Forslag nr. 42 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om energibruken på sokkelen og sammenhengen med fastlandets kraftsystem, med en vurdering av sokkelens energibehov og hvordan dette skal dekkes i fremtiden, i tråd med ambisjonen om at vi ikke skal overstige 1,5 graders temperaturstigning.

  • Forslag nr. 43 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om endring i energilovens formålsparagraf for å sikre at miljø- og klimahensyn blir førende for energipolitikken.

  • Forslag nr. 44 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen utrede hvilke nye kabler som er mest aktuelle og prosjektere disse, slik at investeringsbeslutning og utbygging kan foretas raskt dersom erfaringene med de nye utenlandskablene til Storbritannia og Tyskland vurderes som gode.

  • Forslag nr. 45 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til en metode som ivaretar hensyn til kunnskapsgrunnlag, føre-var-prinsippet og økosystemtilnærming ved etablering av nasjonale rammer for vindkraft.

  • Forslag nr. 46 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen fastsette et mål om at det skal produseres totalt 0,5 TWh fra soltak på husholdninger innen 2020 og gi Enova i oppgave å sikre at målet nås.

  • Forslag nr. 47 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag for Stortinget for hvordan energiloven må endres for å tilpasse den til et endret kraftmarked med større grad av desentralisert strømproduksjon.

  • Forslag nr. 48 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en strategi for solenergi, som legger til rette for utvikling av et hjemmemarked for solenergibruk, og for at norske leverandører og næringsaktører får posisjonert seg i et globalt marked.

  • Forslag nr. 49 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sette et mål på 5 TWh produsert strøm og varme generert fra sol.

  • Forslag nr. 50 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen innføre en dynamisk investeringsstøtte for solceller og solfangere i næringsbygg, borettslag og husholdninger, som gir 10–20 års tilbakebetalingstid (gjennom Enova).

  • Forslag nr. 51 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen la Statkraft beholde 1,45 mrd. kroner hvert år i tre år fra 2017 til 2019, for å kunne muliggjøre selskapets havvindstrategi for utvikling og utbygging av felt på britisk sokkel.

  • Forslag nr. 52 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen utarbeide en liste over de 10 prosjektene som vil gi størst gevinst for natur, friluftsliv og lokalsamfunn med lavest mulig krafttap.

  • Forslag nr. 53 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2017 vurdere hvordan elavgiften slår ut for produksjon av hydrogen til transportformål og foreslå avgiftsomlegging som reduserer uforholdsmessige ulemper for produksjon av hydrogen til transportformål.

  • Forslag nr. 54 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at NSB eller CargoNet prøver ut hydrogenlokomotiv på en av jernbanestrekningene som ikke er elektrifisert.

  • Forslag nr. 55 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen fortsette omleggingen av bilavgiftene og forsterke utslippsmålet fra 85 g CO2/km til 10 g CO2/km som gjennomsnitt for hele nybilparken innen 2020, samt et mål om at minst 9 av 10 nye biler som selges i 2020, skal være nullutslippsbiler.

  • Forslag nr. 56 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen endre teknisk byggforskrift (TEK) slik at det for nye bygg stilles krav om etablering av ladestasjoner for elkjøretøy.

  • Forslag nr. 57 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen i fremlegget til ny Nasjonal transportplan legge opp til elektrifisering eller annen nullutslippsteknologi på alle dagens dieseldrevne strekninger av jernbanen og senest innen 2025.

  • Forslag nr. 58 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring av lov om offentlige anskaffelser slik at den stiller krav om at alle transporttjenester som leveres til det offentlige, og i anbud til det offentlige, skal baseres på bærekraftig nullutslippsdrivstoff eller nullutslippsteknologi fra 1. januar 2017.

  • Forslag nr. 59 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen foreslå endringer i avgiftsregimet for lastebiler for å gjøre det lønnsomt å velge lav- og nullutslippsteknologi og fremme første forslag om slike endringer i forslag til statsbudsjett for 2017.

  • Forslag nr. 60 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen foreslå endringer i avgiftsregimet for busser for å gjøre det lønnsomt å velge lav- og nullutslippsteknologi og fremme første forslag om slike endringer i forslag til statsbudsjett for 2017.

  • Forslag nr. 61 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen redegjøre, i forslag til statsbudsjett for 2017, for hvordan regjeringen følger opp Stortingets vedtak fra 1. desember 2015 om lav- og nullutslippsteknologi for ferger (vedtak nr. 59 (2015–2016)), slik at kravet kan gjøres gjeldende fra 1. januar 2017.

  • Forslag nr. 62 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen stille utslippskrav til drivstoffbruk i alle norske farvann og fremme forslag om innføring av forbud mot å benytte tungolje.

  • Forslag nr. 63 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen i forslag til statsbudsjettet for 2017 fremme forslag om innføring av engangsavgift for båtmotorer, for å fremme energieffektivisering og bruk av lav- og nullutslippsteknologi.

  • Forslag nr. 64 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å utrede, med sikte på å åpne for, en ordning med et 'Næringslivets CO2-fond', etter modell fra NOx-fondet, der staten inngår en avtale med næringslivet om å gi fritak for hele eller deler av CO2-avgift i bytte for avtalefestede CO2-reduksjoner i transportsektoren.

  • Forslag nr. 65 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen legge fram en strategi for hvordan Norge skal sikre tilgang til og fremme produktutvikling og produksjon av bærekraftig biodrivstoff.

  • Forslag nr. 66 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen i framlegget til ny Nasjonal transportplan legge opp til gradvis innfasing av bærekraftig nullutslippsdrivstoff på alle dagens dieseldrevne strekninger av jernbanen, og senest innen 2020.

  • Forslag nr. 67 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen stille krav om bruk av bærekraftig biodrivstoff og lav- og nullutslippsteknologi ved utlysning/innkjøp av flyruter på kortbanenettet.

  • Forslag nr. 68 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for videre opptrapping av bærekraftig biodrivstoff frem mot 2030.

  • Forslag nr. 69 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen utvide omsetningspåbudet av biodrivstoff, herunder andre generasjons biodrivstoff fra tre og restavfall til å omfatte avgiftsfri diesel.

  • Forslag nr. 70 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen legge frem en opptrappingsplan for redusert drivstofforbruk i den delen av luftfarten som ikke omfattes av kvotesystemet, og fremme forslag om en opptrappingsplan for bruk av bærekraftig biodrivstoff opp til minst 20 pst. innen 2030.

  • Forslag nr. 71 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen foreslå et omsetningspåbud for bruk av bærekraftig biodrivstoff i drivstoffet for skipsfarten.

  • Forslag nr. 72 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2017 fremme forslag om å fjerne fritidsbåters mulighet til å benytte avgiftsfri diesel.

  • Forslag nr. 73 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen stille krav om bærekraftig nullutslippsdrivstoff og lav- eller nullutslippsteknologi i neste anbud for kystruten Bergen–Kirkenes.

  • Forslag nr. 74 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen stille krav til alle supplyskip som skal seile i norske farvann om å kunne motta landstrøm fra 1. januar 2018.

  • Forslag nr. 75 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen gjøre bruk av utviklingskontrakter for hydrogenferjer.

  • Forslag nr. 76 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen stille krav til alle cruiseskip som skal seile i norske farvann om å kunne motta landstrøm fra 1. januar 2019.

  • Forslag nr. 77 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget om endring av havneloven for å fremme landstrømløsninger i norske havner.

  • Forslag nr. 78 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen pålegge bruk av differensierte havneavgifter for å fremme bruk av landstrøm og fornybare drivstoff i skipsfarten.

  • Forslag nr. 79 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sikre at havnene Bergen, Ålesund, Trondheim, Bodø, Tromsø, Honningsvåg og Kirkenes så snart som mulig får på plass løsning med landstrøm til Hurtigruten.

  • Forslag nr. 80 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen skissere et veikart for hvordan biogass kan erstatte naturgass innen 2050 i den kommende bio-økonomistrategien. Stortinget ber regjeringen fremme forslag til virkemidler som sikrer at kommunene stimuleres til biogassproduksjon fra biologisk avfall og som sikrer økt etterspørsel etter biogass.

  • Forslag nr. 81 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen, i samarbeid med havneeierne, kartlegge behovet for utbygging og bruk av landstrømtilbud i alle større norske havner og fremme forslag i Nasjonal transportplan slik at landstrøm blir hovedenergikilden i alle større norske havner innen 2030.

  • Forslag nr. 82 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å etablere forsknings- og innovasjonsprogrammer for karbonnegative industriprosesser, og komme tilbake til Stortinget med forslag om alternativ for å etablere fullskala demonstrasjonsanlegg og forretningsmodeller for dette i Norge i samarbeid med industrien.

  • Forslag nr. 83 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen innen våren 2017 etablere Fornybar AS med et todelt norsk og globalt mandat med sikte på å bli en stor global aktør innen fornybar og grønn teknologi.

  • Forslag nr. 84 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2017 foreslå oppkapitalisering av Fornybar AS på 20 mrd. kroner ved oppstart.

  • Forslag nr. 85 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen etablere et program for nullutslippsteknologi for olje- og gassektoren og slik bidra til nullutslippsløsninger i gjenværende produksjon og bruk av fossile energikilder. Programmet skal finansieres av olje- og gassnæringen gjennom pålegg i konsesjonsbetingelsene.

  • Forslag nr. 86 fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen åpne for at GIEK skal få anledning til å tilby garantier på markedsvilkår for fornybarinvesteringer i utviklingsland.

Gå til voteringsoversikten
: