Det ble votert over:
- Forslag nr. 19 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
- Forslag nr. 20 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
- Forslag nr. 21 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
- Forslag nr. 23 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
- Forslag nr. 24 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
- Forslag nr. 25 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Løse forslag:
Forslag nr. 19 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber Regjeringen om å gjøre følgende endringer i planleggingen av luftfartssektoren i Norge: - inkludere Avinors samlede virksomhet, herunder alle kapasitetsendringer, utbygginger, o.l. på alle lufthavner i Stortingets behandling av Nasjonal transportplan - sørge for at det kommersielle overskuddet fra Avinors virksomhet overføres statsbudsjettet og disponeres og rapporteres innenfor rammen av samferdselsprioriteringer gitt fra Nasjonal transportplan - utsette alle videre planer om og utbygginger som gir økt kapasitet i luftfarten frem til flytrafikken i hovedsak foregår uten klimabelastninger. - legge ned taxfreeordningen så raskt som mulig
Forslag nr. 20 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å legge fram et eller flere reelle scenarier for hvordan prioriteringer i Nasjonal transportplan kan oppnå målet om 40 % kutt i klimagassutslippene fra ikke-kvotepliktig sektor innen 2030 i forhold til utslippene i 1990, med realistiske anslag for teknologiutvikling og utvikling i transportbehov og -vaner.
Forslag nr. 21 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber Regjeringen i 2018 legge fram en revidert Nasjonal transportplan basert på fire overordnede føringer: - NTP skal sørge for at samferdselssektoren fra starten av perioden bidrar minimum med sin proporsjonale andel til en nasjonal utslippsbane som gir minst 40 % kutt i klimagassutslippene fra ikke-kvotepliktig sektor innen 2030 i forhold til utslippene i 1990 - NTP skal både tidsmessig og økonomisk prioritere utbygging av sykkelveier og sykkel- og gangstier i hele landet, utbygging av kollektivtrafikk, omstilling til en utslippsfri vei-, kyst- og flytrafikk, vedlikehold og rassikring, framfor utbygging nye veier og flyplasser - NTP skal i større grad planlegge med og legge til rette for effektivitetsgevinster og lavere investeringsbehov i infrastruktur som følge innfasing av selvkjøringsteknologier, kunstig intelligens og ubemannet teknologi. - NTP skal i større grad innrettes på og legge til rette for tids- og kostnadseffektivisering av utbygging av infrastruktur for kollektivtransport
Forslag nr. 23 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen om å stanse planlegging og byggingen av store kapasitetsøkende motorveiprosjekt i og rundt byene.
Forslag nr. 24 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen stimulere til bilfrie sentrum og redusert person- og nyttetrafikk på veiene i og gjennom byene.
Forslag nr. 25 fra Rasmus Hansson på vegne av Miljøpartiet De Grønne
Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2018 opprette en teknologipott til utprøving av selvkjørende busser og kombinerte mobilitetsløsninger.