Gå til voteringsoversikten
Det ble votert over:
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.
Innstilling:
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
100
Utenriksdepartementet
1
Driftsutgifter
2 452 408 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
38 616 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
25 522 000
70
Erstatning av skader på utenlandske ambassader
1 156 000
71
Hjelp til norske borgere i utlandet
196 000
103
Regjeringens representasjon
1
Driftsutgifter
67 307 000
104
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet
1
Driftsutgifter
10 331 000
115
Næringsfremme, kultur og informasjon
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71
13 179 000
70
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21
28 752 000
71
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21
8 070 000
116
Internasjonale organisasjoner
70
Pliktige bidrag
1 418 050 000
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014 21, kan overføres
3 036 000 000
78
Den norske finansieringsordningen 2014 21, kan overføres
2 678 000 000
118
Utenrikspolitiske satsinger
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73
94 960 000
70
Nordområdetiltak, samarbeid med Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21
254 281 000
71
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21
11 889 000
72
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21
14 886 000
73
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21
22 392 000
74
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv.
54 290 000
140
Utenriksdepartementet
1
Driftsutgifter
1 709 607 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
136 142 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
37 570 000
141
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)
1
Driftsutgifter
290 956 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
23 873 000
144
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec)
1
Driftsutgifter
54 767 000
70
Utvekslingsordninger, kan overføres
115 477 000
150
Humanitær bistand
70
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres
4 778 354 000
71
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres
800 000 000
72
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR)
680 000 000
151
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid
70
Fred og forsoning, kan overføres
408 260 000
71
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres
270 060 000
72
Stabilisering av land i krise og konflikt, kan overføres
864 829 000
73
FN og globale utfordringer, kan overføres
218 138 000
74
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres
274 690 000
152
Menneskerettigheter
70
Menneskerettigheter, kan overføres
633 817 000
71
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres
165 000 000
159
Regionbevilgninger
70
Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres
589 011 000
71
Europa og Sentral-Asia, kan overføres
776 134 000
72
Afghanistan, kan overføres
475 241 000
75
Afrika, kan overføres
2 177 693 000
76
Asia, kan overføres
483 503 000
77
Latin-Amerika og Karibia, kan overføres
177 339 000
160
Helse
70
Helse, kan overføres
3 681 186 000
71
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres
235 500 000
72
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres
45 000 000
161
Utdanning, forskning og faglig samarbeid
70
Utdanning, kan overføres
1 978 798 000
71
Forskning, kan overføres
76 298 000
72
Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres
683 714 000
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Næringsutvikling og handel, kan overføres
452 736 000
71
Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres
815 966 000
72
Fornybar energi, kan overføres
399 000 000
73
Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC), kan overføres
124 000 000
75
Norfund – tapsavsetting
438 288 000
163
Klima, miljø og hav
70
Miljø og klima, kan overføres
1 128 218 000
71
Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres
331 967 000
164
Likestilling
70
Likestilling, kan overføres
158 319 000
71
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres
100 300 000
72
FNs befolkningsfond (UNFPA)
453 600 000
73
Sårbare grupper, kan overføres
522 000 000
170
Sivilt samfunn
70
Sivilt samfunn, kan overføres
2 028 471 000
171
FNs utviklingsarbeid
70
FNs utviklingsprogram (UNDP)
397 400 000
71
FNs barnefond (UNICEF)
426 600 000
72
FNs fellesfond for bærekraftig utvikling, kan overføres
70 000 000
73
Internasjonale rekrutteringer og tilskudd til andre tiltak i FN, kan overføres
59 099 000
172
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette
70
Verdensbanken, kan overføres
1 086 000 000
71
Regionale banker og fond, kan overføres
847 000 000
72
Strategisk samarbeid, kan overføres
90 000 000
73
Gjeldslette, kan overføres
355 700 000
179
Flyktningtiltak i Norge
21
Spesielle driftsutgifter
550 402 000
480
Svalbardbudsjettet
50
Tilskudd
377 978 000
481
Samfunnet Jan Mayen
1
Driftsutgifter
56 052 000
Totale utgifter
44 340 338 000
Inntekter
3100
Utenriksdepartementet
1
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene
36 629 000
2
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene
131 201 000
5
Refusjon spesialutsendinger mv.
45 266 000
3481
Samfunnet Jan Mayen
1
Refusjoner og andre inntekter
6 502 000
Totale inntekter
219 598 000
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 100 post 1
kap. 3100 post 5
kap. 140 post 1
kap. 3140 post 5
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
Fullmakt til overskridelseStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 kan overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS- finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 600 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
Valutatap (disagio)/ Valutagevinst (agio)Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
Bruk av opptjente rentemidlerStortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 kan gi tilsagn om:
-
1. støtte ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021
2 803 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021
3 403 mill. kroner
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Næringsutvikling og handel
100 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
2. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
3. tilskudd til Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI) med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, post 70 Helse, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021, og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene har fra 2019 kunnet gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.
-
4. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkolose og malaria med inntil 2 020 mill. kroner samlet i perioden 2020–2022 under kap. 160, post 70 Helse.
-
5. tilskudd til Det grønne klimafondet med inntil 2 800 mill. kroner i perioden 2020–2023 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
6. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI).
-
7. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
-
8. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
Dekning av forsikringstilfelleStortinget samtykker i at Kongen i 2021 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
Toårige budsjettvedtakStortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
Ettergivelse av fordringerStortinget samtykker i at Kongen i 2021 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 834 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
Utbetaling av tilskuddStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.
-
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.
-
6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI) og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finanseringsstrategi og regelverk.
-
9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
-
10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.
-
11. Tilskudd under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 70 Næringsutvikling og handel kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.
-
12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrevStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
Deltakelse i kapitaløkninger og fondspåfyllinger i internasjonale banker og fondStortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill.
-
2. Norge deltar i kapitalpåfyllingen til Den interamerikanske utviklingsbankens (IDB) organisasjon for privat sektor, Inter-American Investment Corporation (IIC), med en andel på USD 10,1 mill. innbetalt i syv årlige avdrag for perioden 2016–2022. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
3. Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2023, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill. Økningen i statsgarantien vil skje i takt med de årlige kapitalinnskuddene.
-
4. Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 38,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2025 som belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 73 Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC).
-
5. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil 520 mill. kroner over perioden 1. juli 2018 – 30. juni 2022. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
6. Norge deltar i den 11. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-11) med et bidrag på til sammen 360 mill. kroner for perioden 2019–2021, innbetalt i tre årlige bidrag på 120 mill. kroner per år i 2019–2021. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
7. Norge deltar i den 7. generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av 56 780 000 Units of Accounts, UA (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889 520 000. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.
-
8. Norge deltar i den 15. påfyllingen av giverlandsbidrag til Den afrikanske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Afrikafondet (ADF-15), med et bidrag på til sammen 2 052 mill. kroner for perioden 2020–2022, innbetalt i tre like årlige beløp. Som følge av covid-19-pandemien, gis et tilleggsbidrag på til sammen 20 mill. kroner for perioden 2021–2022, innbetalt i to like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
9. Norge deltar, i forbindelse med den 15. kapitalpåfyllingen av AfDF-15 for perioden 2020–2022, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen 55,4 mill. kroner til «Grant Compensation» (kompensasjon til Afrikafondet for at land med gjeldsproblemer i større eller mindre grad mottar gaver framfor lån på myke vilkår). Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
10. Norge deltar i den 13. påfyllingen av Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene for fireårsperioden 2021–2024, med 201,1 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
11. Norge deltar i den 19. påfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-19) med et bidrag på til sammen 2 928 mill. kroner for perioden 2020–2022, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.
-
12. Norge deltar, i forbindelse med den 19. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-19) for perioden 2020–2022, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på 161,7 mill. kroner innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 481 post 1
kap. 3481 post 1
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
42
Ombudsmannsnemnda for Forsvaret
1
Driftsutgifter
7 600 000
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
879 899 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, overslagsbevilgning
137 153 000
43
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres
9 713 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
92 985 000
73
Forskning og utvikling, kan overføres
144 326 000
78
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres
377 212 000
1710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter, kan overføres
4 851 619 000
47
Nybygg og nyanlegg, kan overføres
3 130 666 000
1716
Forsvarets forskningsinstitutt
51
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt
244 189 000
1720
Forsvaret
1
Driftsutgifter
30 903 730 000
70
Tilskudd Afghan National Army (ANA) Trust Fund
60 000 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
23 208 000
1735
Etterretningstjenesten
21
Spesielle driftsutgifter
2 372 653 000
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45
1 819 537 000
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres
93 029 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
18 345 238 000
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres
350 000 000
75
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44
109 095 000
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
821 971 000
Totale utgifter
64 773 823 000
Inntekter
4700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsinntekter
42 412 000
4710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsinntekter
4 430 548 000
47
Salg av eiendom
109 032 000
4720
Forsvaret
1
Driftsinntekter
754 951 000
4760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsinntekter
31 877 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter
120 000 000
48
Fellesfinansierte investeringer, inntekter
350 036 000
4791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsinntekter
726 271 000
4799
Militære bøter
86
Militære bøter
500 000
Totale inntekter
6 565 627 000
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.
BestillingsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan:
-
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
34 mill. kroner
1720
Forsvaret
1
Driftsutgifter
9 020 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
220 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
104 155 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
470 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
-
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.
TilsagnsfullmaktStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
73
Forskning og utvikling
68 mill. kroner
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.
Nettobudsjettering av salgsomkostningerStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter, og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.
PersonellStortinget samtykker i at:
-
1. Forsvarsdepartementet i 2021 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2020–2021).
-
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.
InvesteringsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan:
-
1. starte opp nye investeringsprosjekter som er presentert i Prop. 1 S (2020–2021), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
-
2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2020–2021), herunder endrede kostnadsrammer.
-
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.
-
4. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.
-
5. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2020–2021).
-
6. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
7. igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
-
8. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.
Fullmakter vedrørende fast eiendomStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan:
-
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
d. kontorer og lignende
-
e. eiendommer for fremtidig utbygging.
-
-
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgningerStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.
Kjøp/innløsning av boliger med fellesgjeldStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2021 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.