Det ble votert over:
- Forslag nr. 142 fra Arbeiderpartiet
- Forslag nr. 143 fra Arbeiderpartiet
- Forslag nr. 144 fra Arbeiderpartiet
- Forslag nr. 145 fra Arbeiderpartiet
- Forslag nr. 147 fra Arbeiderpartiet
- Forslag nr. 148 fra Arbeiderpartiet
- Forslag nr. 149 fra Arbeiderpartiet
- Forslag nr. 151 fra Arbeiderpartiet
Mindretallsforslag:
Forslag nr. 142 fra Arbeiderpartiet
Stortinget ber regjeringen inngå forpliktende klimapartnerskap med særskilt utsatte næringer. Disse avtalene skal være på plass tidlig og før CO2-avgiften trappes opp. Disse klimaavtalene skal med en opptrappingsplan ta hensyn til industriens konkurransekraft.
Forslag nr. 143 fra Arbeiderpartiet
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at tiltakene i klimapartnerskapene skal stå i forhold til det næringene bidrar med, og skal ta hensyn til det som trengs for å kutte utslipp av klimagasser, bevare arbeidsplasser og drive fram ny teknologi. Tiltakene finansieres over de årlige statsbudsjettene.
Forslag nr. 144 fra Arbeiderpartiet
Stortinget ber regjeringen videreføre kompensasjonsordningen for fiskerinæringen til det foreligger tilfredsstillende alternative løsninger eller forpliktende avtaler.
Forslag nr. 145 fra Arbeiderpartiet
Stortinget ber regjeringen utvikle et eget konsesjonsregime for oppdrett til havs med strenge krav til bærekraft og sameksistens mellom ulike næringer til havs.
Forslag nr. 147 fra Arbeiderpartiet
Stortinget ber regjeringen gradvis redusere fordelene på de dyreste elbilene, og øke CO2-komponenten for nye bensin- og dieselbiler for å nå målet om at det bare skal selges nullutslippsbiler innen 2025.
Forslag nr. 148 fra Arbeiderpartiet
Stortinget ber regjeringen redusere veibruksavgift med en geografisk differensiering, slik at bensin- og dieselprisen har liten eller ingen økning i distriktene, men noe større i sentrale strøk hvor det finnes bedre utbygd kollektivtransport. Avgiftsøkningen vil ikke være lineær, men være lavere i starten av perioden og øke etter hvert som utslippsfrie biler blir mer aktuelle alternativer over hele landet.
Forslag nr. 149 fra Arbeiderpartiet
Stortinget ber regjeringen om å legge til grunn at behovet for og virkningsgraden av kompensasjonsordninger for CO2-avgiften skal evalueres innen 2025 for å måle effekten av utslippsreduksjon.
Forslag nr. 151 fra Arbeiderpartiet
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at elektrifisering på norsk sokkel skal så langt som mulig, skje med havvind, balansert med kraft fra (og til) land. Det bør være et langsiktig mål at det produseres like mye kraft på sokkelen som sokkelen selv bruker. Dette må imidlertid ikke forsinke arbeidet med elektrifisering.