Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Gå til voteringsoversikten

Det ble votert over:

Innstilling:

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.

    På statsbudsjettet for 2023 bevilges under:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    Kroner

    Utgifter

    100

    Utenriksdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    2 430 172 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    39 868 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    34 166 000

    70

    Erstatning av skader på utenlandske ambassader

    1 220 000

    71

    Hjelp til norske borgere i utlandet

    207 000

    103

    Regjeringens representasjon

    1

    Driftsutgifter

    52 830 000

    104

    Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet

    1

    Driftsutgifter

    10 656 000

    115

    Næringsfremme, kultur og informasjon

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71

    23 809 000

    70

    Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21

    27 803 000

    71

    Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21

    19 364 000

    116

    Internasjonale organisasjoner

    70

    Pliktige bidrag

    1 419 002 000

    117

    EØS-finansieringsordningene

    77

    EØS-finansieringsordningen 2014-2021, kan overføres

    2 437 000 000

    78

    Den norske finansieringsordningen 2014-2021, kan overføres

    2 809 000 000

    118

    Utenrikspolitiske satsinger

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73

    97 387 000

    50

    Norges forskningsråd - utenriksområdet

    49 600 000

    70

    Nordområdene, Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21

    201 533 000

    71

    Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21

    6 861 000

    72

    Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

    20 518 000

    73

    Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

    11 385 000

    74

    Forskning, dialog og menneskerettigheter mv.

    30 228 000

    140

    Utenriksdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    1 732 968 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    133 383 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    38 077 000

    141

    Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)

    1

    Driftsutgifter

    307 629 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    38 569 000

    144

    Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec)

    1

    Driftsutgifter

    55 422 000

    70

    Utvekslingsordninger, kan overføres

    133 477 000

    71

    Rekruttering til internasjonale organisasjoner, kan overføres

    50 000 000

    150

    Humanitær bistand

    70

    Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres

    3 901 289 000

    71

    Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres

    430 000 000

    151

    Fred, sikkerhet og globalt samarbeid

    70

    Fred og forsoning, kan overføres

    420 260 000

    71

    Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres

    160 060 000

    72

    Stabilisering av land i krise og konflikt, kan overføres

    144 829 000

    73

    FN og globale utfordringer, kan overføres

    298 138 000

    74

    Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres

    364 700 000

    152

    Menneskerettigheter

    70

    Menneskerettigheter, kan overføres

    741 617 000

    71

    FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres

    197 000 000

    153

    Flyktninger, fordrevne og vertssamfunn

    70

    Flyktninger og internt fordrevne, kan overføres

    1 320 000 000

    71

    FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), kan overføres

    630 000 000

    72

    Bærekraftige løsninger og vertssamfunn, kan overføres

    809 504 000

    159

    Regionbevilgninger

    70

    Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres

    577 011 000

    71

    Europa og Sentral-Asia, kan overføres

    537 634 000

    72

    Afghanistan, kan overføres

    445 241 000

    73

    Ukraina og naboland, kan overføres

    1 975 000 000

    75

    Afrika, kan overføres

    2 381 193 000

    76

    Asia, kan overføres

    517 503 000

    77

    Latin-Amerika og Karibia, kan overføres

    195 839 000

    160

    Helse

    70

    Helse, kan overføres

    3 720 797 000

    71

    Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres

    235 500 000

    72

    FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres

    45 000 000

    161

    Utdanning, forskning og faglig samarbeid

    50

    Norges forskningsråd - utviklingsområdet

    206 650 000

    70

    Utdanning, kan overføres

    1 096 798 000

    71

    Forskning, kan overføres

    72 196 000

    72

    Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres

    830 714 000

    162

    Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

    70

    Bærekraftig næringsutvikling og handel, kan overføres

    324 536 000

    71

    Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres

    1 651 966 000

    72

    Fornybar energi, kan overføres

    816 500 000

    75

    Norfund - risikokapital

    438 288 000

    76

    Norfund klimainvesteringsfond - risikokapital

    250 000 000

    163

    Klima, miljø og hav

    70

    Miljø og klima, kan overføres

    1 794 431 000

    71

    Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres

    223 667 000

    164

    Likestilling

    70

    Likestilling, kan overføres

    203 319 000

    71

    FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres

    100 300 000

    72

    FNs befolkningsfond (UNFPA)

    589 600 000

    170

    Sivilt samfunn

    70

    Sivilt samfunn, kan overføres

    2 570 665 000

    171

    FNs utviklingsarbeid

    70

    FNs utviklingsprogram (UNDP)

    454 400 000

    71

    FNs barnefond (UNICEF)

    480 600 000

    73

    FN og multilateralt samarbeid, kan overføres

    11 099 000

    172

    Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette

    70

    Verdensbanken, kan overføres

    1 276 318 000

    71

    Regionale banker og fond, kan overføres

    988 451 000

    72

    Strategisk samarbeid, kan overføres

    43 300 000

    73

    Gjeldslette, kan overføres

    389 578 000

    179

    Flyktningtiltak i Norge

    21

    Spesielle driftsutgifter

    1 650 476 000

    480

    Svalbardbudsjettet

    50

    Tilskudd

    376 407 000

    481

    Samfunnet Jan Mayen

    1

    Driftsutgifter

    58 120 000

    Totale utgifter

    49 158 628 000

    Inntekter

    3100

    Utenriksdepartementet

    1

    Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene

    29 700 000

    2

    Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene

    170 000 000

    5

    Refusjon spesialutsendinger mv.

    45 040 000

    3481

    Samfunnet Jan Mayen

    1

    Refusjoner og andre inntekter

    6 836 000

    Totale inntekter

    251 576 000

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan:

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 100 post 1

    kap. 3100 post 5

    kap. 140 post 1

    kap. 3140 post 5

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.

    Fullmakt til overskridelse

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan:

    • 1. overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS- finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 525 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.

    • 2. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken med inntil 18 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

    • 3. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond med inntil 19 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

    • 4. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette, med inntil 15 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.

    Valutatap (disagio)/ Valutagevinst (agio)

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.

    Bruk av opptjente rentemidler

    Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.

    Tilsagnsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan gi tilsagn om:

    • 1. støtte ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

      Kap.

      Post

      Betegnelse

      Samlet ramme

      117

      EØS-finansieringsordningene

      77

      EØS-finansieringsordningen 2014-2021

      3 424 mill. kroner

      78

      Den norske finansieringsordningen 2014-2021

      2 733 mill. kroner

      162

      Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

      70

      Bærekraftig næringsutvikling og handel

      100 mill. kroner

      72

      Fornybar energi

      100 mill. kroner

    • 2. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.

    • 3. tilskudd til Vaksinekoalisjonen CEPI med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021, og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene har fra 2019 kunnet gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.

    • 4. tilskudd til Vaksinekoalisjonen CEPI med inntil 1 000 mill. kroner samlet i perioden 2022–2026 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.

    • 5. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 2 000 mill. kroner samlet i perioden 2023–2025 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.

    • 6. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFlm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Vaksinekoalisjonen CEPI.

    • 7. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.

    • 8. tilskudd til International Finance Facility for Immunisitation (IFFIm) med inntil 1 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike Stortinget sitt vedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.

    • 9. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.

    • 10. tilskudd til Det globale partnerskapet for utdanning (GPE) med inntil 1 850 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 161 Utdanning, forskning og faglig samarbeid, post 70 Utdanning.

    • 11. tilskudd til Education Cannot Wait (ECW) for utdanning i krise og konflikt med inntil 500 mill. kroner samlet, fordelt på 380 mill. kroner under kap. 161 Utdanning, forskning og faglig samarbeid, post 70 Utdanning i perioden 2023–2026 og 120 mill. kroner under kap. 150 Humanitær bistand, post 70 Nødhjelp og humanitær bistand i perioden 2023–2025.

    • 12. tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) med inntil 2 800 mill. kroner i perioden 2020–2023 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.

    Dekning av forsikringstilfelle

    Stortinget samtykker i at Kongen i 2023 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.

    Toårige budsjettvedtak

    Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.

    Ettergivelse av fordringer

    Stortinget samtykker i at Kongen i 2023 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 834 mill. kroner under Eksportfinansiering Norges (Eksfin) gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.

    Utbetaling av tilskudd

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:

    • 1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.

    • 2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.

    • 3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.

    • 4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.

    • 5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Det internasjonale pengefondet (IMF), Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Nordisk utviklingsfond (NDF) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.

    • 6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.

    • 7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.

    • 8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Vaksinekoalisjonen CEPI og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finanseringsstrategi og regelverk.

    • 9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.

    • 10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.

    • 11. Tilskudd under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 70 Bærekraftig næringsutvikling og handel, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk, post 72 Fornybar energi, og kap. 163 Klima, miljø og hav, post 71 Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns-, egenkapital- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.

    • 12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.

    Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.

    Deltakelse i kapitaløkninger og fondspåfyllinger i internasjonale banker og fond

    Stortinget samtykker i at:

    • 1. Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2016.

    • 2. Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2023, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill. Økningen i statsgarantien vil skje i takt med de årlige kapitalinnskuddene.

    • 3. Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 38,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2025 som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.

    • 4. Norge deltar i den åttende kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på 780 mill. kroner i perioden 1. juli 2022–30. juni 2025. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.

    • 5. Norge deltar i den 12. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-12) med et bidrag på inntil 648 mill. kroner for perioden 2022–2024, innbetalt i tre bidrag på 216 mill. kroner per år. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.

    • 6. Norge deltar i den 7. generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av UA 56,78 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889,52 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2020. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.

    • 7. Norge deltar i den 13. påfyllingen av Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene for fireårsperioden 2021–2024, med til sammen 201,1 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.

    • 8. Norge deltar i den femte kapitalpåfyllingen i Nordisk utviklingsfond (Nordic Development Fund, NDF) med totalt 97,3 mill. euro, innbetalt i ti årlige bidrag tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet, for perioden 2022–2031.

    • 9. Norge deltar i påfyllingsforhandlingene i det multilaterale fondet under Montrealprotokollen for perioden 2021–2023, og vil støtte fondet med et beløp som ikke overskrider støtten for forrige treårsperiode. Støtten for forrige treårsperiode var på totalt 54,6 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.

    • 10. Norge deltar i den 20. giverlandspåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA20) med et bidrag på til sammen 3 294,5 mill. kroner for perioden 2023–2025, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.

    • 11. Norge deltar, i forbindelse med den 20. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA20) for perioden 2023–2025, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries Initiative (HIPC), med et bidrag på 54,4 mill. kroner innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.

    • 12. Norge deltar i den 16. påfyllingen av giverlandsbidrag til Den afrikanske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Afrikafondet (AfDF16), med et bidrag på til sammen inntil 2 247 mill. kroner for perioden 2023–2025, innbetalt i tre like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.

    • 13. Norge deltar, i forbindelse med den 16. påfyllingen av AfDF16 for perioden 2023–2025, i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries Initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen 98,6 mill. kroner til «Grant Compensation» som er kompensasjon til Afrikafondet for at land med gjeldsproblemer delvis mottar gaver framfor lån på myke vilkår. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.

    Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI)

    Stortinget samtykker i at:

    • 1. Norge i 2023 kan utstede en bindende forpliktelse til Det internasjonale utviklingsfondet (IDA) og Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF) for Norges bidrag til Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 1. juli 2031 til 30. juni 2033 for Det internasjonale utviklingsfondet og i perioden 1. januar 2033 til 31. desember 2035 for Det afrikanske utviklingsfondet.

    • 2. Norge deltar, i forbindelse med den 16. påfyllingen av AfDF-16 for perioden 2023-2025, i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI), med et bidrag på til sammen 357,5 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.

    • 3. Norge deltar i forbindelse med kapitalpåfyllingen i det internasjonale utviklingsfondet (IDA 20) for perioden 2023–2025, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet, Multilateral Debt Relief Initiative (MDRI) med til sammen 691,8 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.

    Fullmakt til postering mot mellomværende med statskassen

    Stortinget samtykker til at Utenriksdepartementet i 2023 kan:

    • 1. føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværende med statskassen.

    • 2. føre utbetalinger knyttet til refunderbart depositum for utenriksstasjonenes leide eiendommer mot mellomværende med statskassen. Fullmakten gis for inntil 50 mill. kroner for Utenriksdepartementets totale føringer av depositum, for å ta høyde for pris- og kurssvingninger i stedlige boligmarkeder.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XV.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2023 kan:

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 481 post 1

    kap. 3481 post 1

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.

    På statsbudsjettet for 2023 bevilges under:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    Kroner

    Utgifter

    1700

    Forsvarsdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    671 512 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

    144 941 000

    22

    IKT-virksomhet, kan overføres

    531 645 000

    43

    Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres

    5 991 000

    52

    Overføringer til statlige forvaltningsorganer

    4 300 000

    53

    Risikokapital, NATOs innovasjonsfond

    13 300 000

    60

    Overføringer til kommuner og fylkeskommuner

    1 550 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    82 210 000

    73

    Forskning og utvikling, kan overføres

    96 097 000

    78

    Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres

    653 361 000

    79

    Militær støtte til Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap.1710, post 1 og 47, kap.1720, post 1 og kap. 1760, post 1 og 45

    572 000 000

    1710

    Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

    1

    Driftsutgifter, kan overføres

    5 505 151 000

    47

    Nybygg og nyanlegg, kan overføres

    3 993 600 000

    1716

    Forsvarets forskningsinstitutt

    51

    Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

    252 010 000

    1720

    Forsvaret

    1

    Driftsutgifter

    35 432 556 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    44 305 000

    1735

    Etterretningstjenesten

    21

    Spesielle driftsutgifter

    2 955 881 000

    1760

    Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

    1

    Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45

    2 106 718 000

    44

    Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

    147 690 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    21 296 264 000

    48

    Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres

    470 000 000

    75

    Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44

    123 208 000

    1791

    Redningshelikoptertjenesten

    1

    Driftsutgifter

    703 934 000

    Totale utgifter

    75 808 224 000

    Inntekter

    4700

    Forsvarsdepartementet

    1

    Driftsinntekter

    9 916 000

    2

    IKT-virksomhet, inntekter

    95 920 000

    78

    Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter

    320 000 000

    4710

    Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

    1

    Driftsinntekter

    4 765 741 000

    47

    Salg av eiendom

    557 000 000

    4720

    Forsvaret

    1

    Driftsinntekter

    878 719 000

    4760

    Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

    1

    Driftsinntekter

    33 519 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter

    1 486 933 000

    48

    Fellesfinansierte investeringer, inntekter

    470 000 000

    4791

    Redningshelikoptertjenesten

    1

    Driftsinntekter

    591 001 000

    4799

    Militære bøter

    86

    Militære bøter

    500 000

    Totale inntekter

    9 209 249 000

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:

    • a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.

    • b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kapittel 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kapittel 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.

    Bestillingsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan:

    • 1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

      Kap.

      Post

      Betegnelse

      Samlet ramme

      1700

      Forsvarsdepartementet

      1

      Driftsutgifter

      34 mill. kroner

      1720

      Forsvaret

      1

      Driftsutgifter

      9 190 mill. kroner

      1760

      Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

      1

      Driftsutgifter

      1 100 mill. kroner

      44

      Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel

      220 mill. kroner

      45

      Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

      103 820 mill. kroner

      48

      Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel

      470 mill. kroner

      1791

      Redningshelikoptertjenesten

      1

      Driftsutgifter

      60 mill. kroner

    • 2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.

    Tilsagnsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

    Kap.

    Post

    Betegnelse

    Samlet ramme

    1700

    Forsvarsdepartementet

    73

    Forskning og utvikling

    500 mill. kroner

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.

    Nettobudsjettering av salgsomkostninger

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kapittel 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter og kapittel 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.

    Personell

    Stortinget samtykker i at:

    • 1. Forsvarsdepartementet i 2023 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2022–2023).

    • 2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.

    Investeringsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan:

    • 1. starte opp følgende nye investeringsprosjekter:

      Prosjekt

      Kostnadsramme

      Prosjekt 1103 Utvidet mellomløsning Ula-klassen

      4 139 mill. kroner

      Program Mime – leveransebølge 2

      3 038 mill. kroner

      Prosjekt 2591 Kommandoplassmateriell

      679 mill. kroner

    og endre omfang og kostnadsramme for følgende investeringsprosjekt:

    Prosjekt

    Kostnadsramme

    Prosjekt 1092 Oppgradering av kamp- og støttevogner til Hæren

    1 046 mill. kroner

    • 2. Fullmaktene under punkt 1 gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår, innenfor kostnadsrammen for prosjektene. Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å pris- og valutajustere kostnadsrammene i senere år.

    • 3. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2022–2023), herunder endrede kostnadsrammer.

    • 4. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.

    • 5. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.

    • 6. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2022–2023).

    • 7- gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.

    • 8- igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.

    • 9. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.

    Fullmakter vedrørende fast eiendom

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan:

    • 1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:

      • a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner

      • b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for

      • c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste

      • d. kontorer og lignende

      • e. eiendommer for fremtidig utbygging

    • 2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.

    Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.

    Uttak fra lager av materiell som er utgiftsført tidligere år

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan fravike Bevilgningsreglementets bestemmelser om kontant- og ettårsprinsippet ved uttak fra lager som er utgiftsført på kapittel 1720 i tidligere budsjettår til anvendelse på Forsvarsdepartementets kapitler 1700, 1735 og 1791, samt Justis- og beredskapsdepartementets kapittel 481.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.

    Kjøp/innløsing av boliger med fellesgjeld

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2023 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XII.

    Deltakelse i NATOs innovasjonsfond

    Stortinget samtykker i at regjeringen slutter seg til NATOs innovasjonsfond, med en samlet økonomisk forpliktelse over 15 år på opp til 37 mill. euro.

Gå til voteringsoversikten
: