Det ble votert over:
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XV.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XII.
Innstilling:
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
På statsbudsjettet for 2023 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
100
Utenriksdepartementet
1
Driftsutgifter
2 430 172 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
39 868 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
34 166 000
70
Erstatning av skader på utenlandske ambassader
1 220 000
71
Hjelp til norske borgere i utlandet
207 000
103
Regjeringens representasjon
1
Driftsutgifter
52 830 000
104
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet
1
Driftsutgifter
10 656 000
115
Næringsfremme, kultur og informasjon
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71
23 809 000
70
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21
27 803 000
71
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21
19 364 000
116
Internasjonale organisasjoner
70
Pliktige bidrag
1 419 002 000
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014-2021, kan overføres
2 437 000 000
78
Den norske finansieringsordningen 2014-2021, kan overføres
2 809 000 000
118
Utenrikspolitiske satsinger
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73
97 387 000
50
Norges forskningsråd - utenriksområdet
49 600 000
70
Nordområdene, Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21
201 533 000
71
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21
6 861 000
72
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21
20 518 000
73
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21
11 385 000
74
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv.
30 228 000
140
Utenriksdepartementet
1
Driftsutgifter
1 732 968 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
133 383 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
38 077 000
141
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)
1
Driftsutgifter
307 629 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
38 569 000
144
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec)
1
Driftsutgifter
55 422 000
70
Utvekslingsordninger, kan overføres
133 477 000
71
Rekruttering til internasjonale organisasjoner, kan overføres
50 000 000
150
Humanitær bistand
70
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres
3 901 289 000
71
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres
430 000 000
151
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid
70
Fred og forsoning, kan overføres
420 260 000
71
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres
160 060 000
72
Stabilisering av land i krise og konflikt, kan overføres
144 829 000
73
FN og globale utfordringer, kan overføres
298 138 000
74
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres
364 700 000
152
Menneskerettigheter
70
Menneskerettigheter, kan overføres
741 617 000
71
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres
197 000 000
153
Flyktninger, fordrevne og vertssamfunn
70
Flyktninger og internt fordrevne, kan overføres
1 320 000 000
71
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), kan overføres
630 000 000
72
Bærekraftige løsninger og vertssamfunn, kan overføres
809 504 000
159
Regionbevilgninger
70
Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres
577 011 000
71
Europa og Sentral-Asia, kan overføres
537 634 000
72
Afghanistan, kan overføres
445 241 000
73
Ukraina og naboland, kan overføres
1 975 000 000
75
Afrika, kan overføres
2 381 193 000
76
Asia, kan overføres
517 503 000
77
Latin-Amerika og Karibia, kan overføres
195 839 000
160
Helse
70
Helse, kan overføres
3 720 797 000
71
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres
235 500 000
72
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres
45 000 000
161
Utdanning, forskning og faglig samarbeid
50
Norges forskningsråd - utviklingsområdet
206 650 000
70
Utdanning, kan overføres
1 096 798 000
71
Forskning, kan overføres
72 196 000
72
Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres
830 714 000
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Bærekraftig næringsutvikling og handel, kan overføres
324 536 000
71
Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres
1 651 966 000
72
Fornybar energi, kan overføres
816 500 000
75
Norfund - risikokapital
438 288 000
76
Norfund klimainvesteringsfond - risikokapital
250 000 000
163
Klima, miljø og hav
70
Miljø og klima, kan overføres
1 794 431 000
71
Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres
223 667 000
164
Likestilling
70
Likestilling, kan overføres
203 319 000
71
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres
100 300 000
72
FNs befolkningsfond (UNFPA)
589 600 000
170
Sivilt samfunn
70
Sivilt samfunn, kan overføres
2 570 665 000
171
FNs utviklingsarbeid
70
FNs utviklingsprogram (UNDP)
454 400 000
71
FNs barnefond (UNICEF)
480 600 000
73
FN og multilateralt samarbeid, kan overføres
11 099 000
172
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette
70
Verdensbanken, kan overføres
1 276 318 000
71
Regionale banker og fond, kan overføres
988 451 000
72
Strategisk samarbeid, kan overføres
43 300 000
73
Gjeldslette, kan overføres
389 578 000
179
Flyktningtiltak i Norge
21
Spesielle driftsutgifter
1 650 476 000
480
Svalbardbudsjettet
50
Tilskudd
376 407 000
481
Samfunnet Jan Mayen
1
Driftsutgifter
58 120 000
Totale utgifter
49 158 628 000
Inntekter
3100
Utenriksdepartementet
1
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene
29 700 000
2
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene
170 000 000
5
Refusjon spesialutsendinger mv.
45 040 000
3481
Samfunnet Jan Mayen
1
Refusjoner og andre inntekter
6 836 000
Totale inntekter
251 576 000
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 100 post 1
kap. 3100 post 5
kap. 140 post 1
kap. 3140 post 5
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
Fullmakt til overskridelseStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan:
-
1. overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS- finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 525 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.
-
2. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken med inntil 18 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
3. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond med inntil 19 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
4. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette, med inntil 15 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
Valutatap (disagio)/ Valutagevinst (agio)Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
Bruk av opptjente rentemidlerStortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan gi tilsagn om:
-
1. støtte ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014-2021
3 424 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014-2021
2 733 mill. kroner
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Bærekraftig næringsutvikling og handel
100 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
2. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
3. tilskudd til Vaksinekoalisjonen CEPI med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021, og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene har fra 2019 kunnet gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.
-
4. tilskudd til Vaksinekoalisjonen CEPI med inntil 1 000 mill. kroner samlet i perioden 2022–2026 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
5. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 2 000 mill. kroner samlet i perioden 2023–2025 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
6. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFlm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Vaksinekoalisjonen CEPI.
-
7. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
-
8. tilskudd til International Finance Facility for Immunisitation (IFFIm) med inntil 1 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike Stortinget sitt vedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
-
9. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
10. tilskudd til Det globale partnerskapet for utdanning (GPE) med inntil 1 850 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 161 Utdanning, forskning og faglig samarbeid, post 70 Utdanning.
-
11. tilskudd til Education Cannot Wait (ECW) for utdanning i krise og konflikt med inntil 500 mill. kroner samlet, fordelt på 380 mill. kroner under kap. 161 Utdanning, forskning og faglig samarbeid, post 70 Utdanning i perioden 2023–2026 og 120 mill. kroner under kap. 150 Humanitær bistand, post 70 Nødhjelp og humanitær bistand i perioden 2023–2025.
-
12. tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) med inntil 2 800 mill. kroner i perioden 2020–2023 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
Dekning av forsikringstilfelleStortinget samtykker i at Kongen i 2023 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
Toårige budsjettvedtakStortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
Ettergivelse av fordringerStortinget samtykker i at Kongen i 2023 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 834 mill. kroner under Eksportfinansiering Norges (Eksfin) gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
Utbetaling av tilskuddStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.
-
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Det internasjonale pengefondet (IMF), Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Nordisk utviklingsfond (NDF) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.
-
6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Vaksinekoalisjonen CEPI og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finanseringsstrategi og regelverk.
-
9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
-
10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.
-
11. Tilskudd under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 70 Bærekraftig næringsutvikling og handel, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk, post 72 Fornybar energi, og kap. 163 Klima, miljø og hav, post 71 Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns-, egenkapital- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.
-
12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrevStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
Deltakelse i kapitaløkninger og fondspåfyllinger i internasjonale banker og fondStortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2016.
-
2. Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2023, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill. Økningen i statsgarantien vil skje i takt med de årlige kapitalinnskuddene.
-
3. Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 38,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2025 som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.
-
4. Norge deltar i den åttende kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på 780 mill. kroner i perioden 1. juli 2022–30. juni 2025. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
5. Norge deltar i den 12. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-12) med et bidrag på inntil 648 mill. kroner for perioden 2022–2024, innbetalt i tre bidrag på 216 mill. kroner per år. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
6. Norge deltar i den 7. generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av UA 56,78 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889,52 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2020. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.
-
7. Norge deltar i den 13. påfyllingen av Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene for fireårsperioden 2021–2024, med til sammen 201,1 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
8. Norge deltar i den femte kapitalpåfyllingen i Nordisk utviklingsfond (Nordic Development Fund, NDF) med totalt 97,3 mill. euro, innbetalt i ti årlige bidrag tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet, for perioden 2022–2031.
-
9. Norge deltar i påfyllingsforhandlingene i det multilaterale fondet under Montrealprotokollen for perioden 2021–2023, og vil støtte fondet med et beløp som ikke overskrider støtten for forrige treårsperiode. Støtten for forrige treårsperiode var på totalt 54,6 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
10. Norge deltar i den 20. giverlandspåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA20) med et bidrag på til sammen 3 294,5 mill. kroner for perioden 2023–2025, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.
-
11. Norge deltar, i forbindelse med den 20. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA20) for perioden 2023–2025, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries Initiative (HIPC), med et bidrag på 54,4 mill. kroner innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
12. Norge deltar i den 16. påfyllingen av giverlandsbidrag til Den afrikanske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Afrikafondet (AfDF16), med et bidrag på til sammen inntil 2 247 mill. kroner for perioden 2023–2025, innbetalt i tre like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
13. Norge deltar, i forbindelse med den 16. påfyllingen av AfDF16 for perioden 2023–2025, i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries Initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen 98,6 mill. kroner til «Grant Compensation» som er kompensasjon til Afrikafondet for at land med gjeldsproblemer delvis mottar gaver framfor lån på myke vilkår. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI)Stortinget samtykker i at:
-
1. Norge i 2023 kan utstede en bindende forpliktelse til Det internasjonale utviklingsfondet (IDA) og Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF) for Norges bidrag til Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 1. juli 2031 til 30. juni 2033 for Det internasjonale utviklingsfondet og i perioden 1. januar 2033 til 31. desember 2035 for Det afrikanske utviklingsfondet.
-
2. Norge deltar, i forbindelse med den 16. påfyllingen av AfDF-16 for perioden 2023-2025, i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI), med et bidrag på til sammen 357,5 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
3. Norge deltar i forbindelse med kapitalpåfyllingen i det internasjonale utviklingsfondet (IDA 20) for perioden 2023–2025, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet, Multilateral Debt Relief Initiative (MDRI) med til sammen 691,8 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.
Fullmakt til postering mot mellomværende med statskassenStortinget samtykker til at Utenriksdepartementet i 2023 kan:
-
1. føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværende med statskassen.
-
2. føre utbetalinger knyttet til refunderbart depositum for utenriksstasjonenes leide eiendommer mot mellomværende med statskassen. Fullmakten gis for inntil 50 mill. kroner for Utenriksdepartementets totale føringer av depositum, for å ta høyde for pris- og kurssvingninger i stedlige boligmarkeder.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XV.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2023 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 481 post 1
kap. 3481 post 1
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.
På statsbudsjettet for 2023 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
671 512 000
21
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning
144 941 000
22
IKT-virksomhet, kan overføres
531 645 000
43
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres
5 991 000
52
Overføringer til statlige forvaltningsorganer
4 300 000
53
Risikokapital, NATOs innovasjonsfond
13 300 000
60
Overføringer til kommuner og fylkeskommuner
1 550 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
82 210 000
73
Forskning og utvikling, kan overføres
96 097 000
78
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres
653 361 000
79
Militær støtte til Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap.1710, post 1 og 47, kap.1720, post 1 og kap. 1760, post 1 og 45
572 000 000
1710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter, kan overføres
5 505 151 000
47
Nybygg og nyanlegg, kan overføres
3 993 600 000
1716
Forsvarets forskningsinstitutt
51
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt
252 010 000
1720
Forsvaret
1
Driftsutgifter
35 432 556 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
44 305 000
1735
Etterretningstjenesten
21
Spesielle driftsutgifter
2 955 881 000
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45
2 106 718 000
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres
147 690 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
21 296 264 000
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres
470 000 000
75
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44
123 208 000
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
703 934 000
Totale utgifter
75 808 224 000
Inntekter
4700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsinntekter
9 916 000
2
IKT-virksomhet, inntekter
95 920 000
78
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter
320 000 000
4710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsinntekter
4 765 741 000
47
Salg av eiendom
557 000 000
4720
Forsvaret
1
Driftsinntekter
878 719 000
4760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsinntekter
33 519 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter
1 486 933 000
48
Fellesfinansierte investeringer, inntekter
470 000 000
4791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsinntekter
591 001 000
4799
Militære bøter
86
Militære bøter
500 000
Totale inntekter
9 209 249 000
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kapittel 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kapittel 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.
BestillingsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan:
-
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
34 mill. kroner
1720
Forsvaret
1
Driftsutgifter
9 190 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
220 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
103 820 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
470 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
-
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
73
Forskning og utvikling
500 mill. kroner
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.
Nettobudsjettering av salgsomkostningerStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kapittel 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter og kapittel 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.
PersonellStortinget samtykker i at:
-
1. Forsvarsdepartementet i 2023 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2022–2023).
-
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.
InvesteringsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan:
-
1. starte opp følgende nye investeringsprosjekter:
Prosjekt
Kostnadsramme
Prosjekt 1103 Utvidet mellomløsning Ula-klassen
4 139 mill. kroner
Program Mime – leveransebølge 2
3 038 mill. kroner
Prosjekt 2591 Kommandoplassmateriell
679 mill. kroner
og endre omfang og kostnadsramme for følgende investeringsprosjekt:
Prosjekt
Kostnadsramme
Prosjekt 1092 Oppgradering av kamp- og støttevogner til Hæren
1 046 mill. kroner
-
2. Fullmaktene under punkt 1 gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår, innenfor kostnadsrammen for prosjektene. Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å pris- og valutajustere kostnadsrammene i senere år.
-
3. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2022–2023), herunder endrede kostnadsrammer.
-
4. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.
-
5. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.
-
6. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2022–2023).
-
7- gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
8- igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
-
9. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.
Fullmakter vedrørende fast eiendomStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan:
-
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
d. kontorer og lignende
-
e. eiendommer for fremtidig utbygging
-
-
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgningerStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.
Uttak fra lager av materiell som er utgiftsført tidligere årStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan fravike Bevilgningsreglementets bestemmelser om kontant- og ettårsprinsippet ved uttak fra lager som er utgiftsført på kapittel 1720 i tidligere budsjettår til anvendelse på Forsvarsdepartementets kapitler 1700, 1735 og 1791, samt Justis- og beredskapsdepartementets kapittel 481.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.
Kjøp/innløsing av boliger med fellesgjeldStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2023 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XII.
Deltakelse i NATOs innovasjonsfondStortinget samtykker i at regjeringen slutter seg til NATOs innovasjonsfond, med en samlet økonomisk forpliktelse over 15 år på opp til 37 mill. euro.