Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Interpellasjon fra Øystein Hedstrøm (FrP) til finansministeren

Interpellasjon nr. 42 (1996-97)
Om avgiftsbelastningen på norsk lastebiltransport
Datert: 26.03.1997
Besvart: 29.04.1997 av finansminister Jens Stoltenberg

Øystein Hedstrøm (FrP)

Spørsmål

Øystein Hedstrøm (FrP): Avgiftsbelastningen på norsk lastebiltransport er blitt så høy at mange i bransjen har problemer med å overleve. De siste avgiftsøkningene, som plasserer Norge på avgiftstoppen i Europa, har ytterligere forverret situasjonen. Dette gir utenlandske transportører et klart konkurransefortrinn fremfor norske transportører. Veitransporten innenfor EØS-området er langt på vei en fri internasjonal næring. Derfor er det etter Fremskrittspartiets mening avgjørende at det norske avgiftsnivået ikke ødelegger norske lastebileieres muligheter til å delta i dette åpne markedet.
Hvilken betydning mener Regjeringen det høye norske avgiftsnivået har for norsk transportnærings overlevelsesevne, og hvilken strategi vil Regjeringen velge for å bedre konkurranseforholdene for norske transportører?