Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Interpellasjon fra Reidar Johansen (SV) til fiskeriministeren

Interpellasjon nr. 22 (1996-97)
Om _strukturen i norsk fiskerinæring_
Datert: 31.10.1996
Besvart: 29.11.1996 av fiskeriminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen

Reidar Johansen (SV)

Spørsmål

Reidar Johansen (SV): Det legges nå tunge premisser for hvordan strukturen i norsk fiskerinæring skal se ut. Enhetskvoter erinnført for deler av den havgående flåte. Det foregår en sterk monopolisering og vertikal integrasjon i fiskerinæringa. Tidligere fiskeriminister Jan Henry T. Olsen har uttalt at man må skape ordninger som reduserer antall enheter blant de minste fartøyene i kystflåten.
Deler den nye fiskeriministeren denne oppfatningen? Hvilket standpunkt har den nye Regjeringa til hvilken struktur norsk fiskerinæring vil være tjent med for å utvikle en sterk og bærekraftig næring inn i neste århundre?