Steinar Bastesen (TF): Bodø er Nordland Fylkes hovedstad, med både sildoljefabrikk og fryseindustri for sild og annen fisk, men befinner seg ikke på listen over godkjente importhavner. Bodø er heller ikke på listen over godkjente grensepasseringspunkt i henhold til EØS og Schengen-avtalen. Kan Fiskeriministeren bidra til at Bodø får status som importhavn og grensepasseringspunkt som EØS-havn, med fulle rettigheter?
Begrunnelse
Jeg viser til brev til Justisministeren av 11. desember 1998, besvart 4. januar 1999 der jeg stilte spørsmål om hvor mange havner som ville bli godkjent som importhavner, uten å få svar på mitt spørsmål. Derfor retter jeg nå et formelt spørsmål til Fiskeriministeren om samme sak, men nå spesifikt om Bodø.
Det er bekymring på kysten for hvilke følger Schengen-avtalen vil få og spesielt er bekymringen stor i fiskeindustrien som importerer råstoff. Jeg er, gjennom oppslag i Nordlands Framtid 5. mars 1999, blitt gjort kjent med at Bodø ikke er tenkt som importhavn. Det er bekymring i Bodøs næringsliv for at mangel på prioritering fra statens side overfor Bodø skal bli et kraftig tilbakeslag for næringslivet i byen, med god grunn.
Det hadde også vært på sin plass om vi kunne få vite hvor mange importhavner som er tenkt i Norge og lokaliseringen av disse, samt grensepasseringspunkter og transitthavner i henhold Schengen- og EØS-avtalen.