Arne Sortevik (FrP): Det er nå fremkommet opplysninger som tyder på at kjøretiden som ligger til grunn for trafikkprognosene for Hardangerbroen, jf. Innst. S. nr. 93 (2005-2006) og St.prp. nr. 2 (2005-2006), er feil. Testkjøring viser at Statens vegvesen har bommet med 19 minutter, nesten 1/3 time, og dermed har basert trafikkprognosene med tilhørende bompengeinntekt på en kjøretid som er satt for lavt. Kjøretid er avgjørende viktig for trafikantenes valg av kjørerute.
Vil statsråden sørge for at trafikkprognosene for prosjektet blir kontrollert og revidert?
Begrunnelse
Dersom oppgitt kjøretid på 2 timer og 43 minutter i det hele tatt skal være mulig forutsettes det at fartsgrensene på strekningen Odda til Bergen via Brimnes-Bruravik-Voss (altså kjøring via rute der fremtidig bro skal plasseres) høyst sannsynlig må brytes. Testkjøring er ifølge media gjort med tidligere ansatt i Biltilsynet som ekstra kontrollør, og gjennomført onsdag 8. november 2006; en lavtrafikkert dag praktisk talt uten hindringe på vegen. Testkjøringen ble målt til 3 timer og 2 minutter. Tidsbruk på alternativ rute Bergen-Kvandal-Utne-Odda ble tilsvarende testet på tilbaketuren; konklusjonen er at der er raskere å kjøre denne veien.
Et avvik på 18 minutters reisetid kan ha betydelig påvirkning på veivalg og derved på trafikk og trafikkprognosene. Det er grunn til å minne om at trafikkprognosene, der Statens vegvesens anslag er lagt til grunn, fremstår som en av flere forutsetninger for dette samferdselsprosjektet som det var, og er, knyttet betydelig usikkerhet til. Det foreligger flere uavhengige trafikkprognoser for prosjektet og med betydelig avvikende resultat. Konklusjonene når det gjelder trafikkprognoser i arbeidet med kvalitetssikringen av prosjektet som ble foretatt av Møreforskning ble av vegmyndigheter og departementet underkjent i proposisjonen som ble fremlagt til Stortinget.
Prosjektet er stort med byggekostnader anslått til nærmere 2 mrd. kr.
Det er grunnleggende viktig at det for alle store samferdselsprosjekt også blir foretatt kvalitetssikring undervegs dersom det fremkommer nye opplysninger som kan tyde på betydelige svakheter eller feil i forutsetninger og/eller prognoser som ligger til grunn for Stortingets beslutning.
En omfattende kvalitetssikringsprosess før beslutning kan ikke sikre mot feil dersom feil først blir oppdaget etter vedtak etter fattet og gjennomføring påbegynt.
Jeg regner med at statsråden deler dette synet og vil sørge for at trafikkprognosene for Hardangerbroen blir kontrollert og revidert. Jeg regner videre med at Stortinget blir omgående informert dersom det skulle vise seg at betydelig avvik i forhold til opprinnelig beslutningsgrunnlag fremkommer.