Kenneth Svendsen (FrP): NAV ble innført med den hovedbegrunnelse at alle velferdstjenester skulle samles på ett sted, og at brukerne skulle henvende seg til ett kontor og en person for å få sin situasjon vurdert helhetlig. Det ser ut til at NAV i dag fremdeles er delt inn i sektorer, NAV Trygd, NAV Arbeid osv. NAV i Oslo er f.eks. delt inn i Arbeidslivssenter, Intro, Jobbservice osv.
Mener statsråden dette er i tråd med intensjonen bak innføringen av NAV?
Begrunnelse
Da Stortinget behandlet Ny Arbeids- og velferdsreform våren 2005 var intensjonen helt klart at arbeidskontor, trygdekontor og sosialkontor skulle samles i et kontor og at arbeidskontor og trygdekontor skulle samles i en organisasjon. Videre var det hensikten at brukeren skulle ha en konsulent å forholde seg til og at brukerens situasjon skulle sees under ett av en konsulent som skulle ha oversikt over vedkommendes totale situasjon for å unngå delvurderinger på forskjellige områder. Fra forskjellige hold får vi nå inntrykk av at NAV deles opp på tilnærmet samme måte som tidligere med en arbeidsdel og en trygdedel samt en rekke underavdelinger på de forskjellige områdene. Dette kan ikke være i tråd med de intensjoner Stortinget har lagt til grunn.