Elisabeth Vik Aspaker (H): I Nedre Buskerud er det tatt et spennende initiativ til samling av de tre nødetatene politi, ambulanse og brann i en felles nødsentral som kan samlokaliseres med Avinors trafikksentral i Røyken, hvor det er ledige arealer. Problemet er at politiet har sentrale føringer som truer med å torpedere en slik løsning.
Vil statsråden ta initiativ til en gjennomgang av saken og legge til rette for den løsningen i Røyken som partene lokalt har anbefalt?
Begrunnelse
Det har lenge vært snakket om behovet for felles nødsentraler for politi, ambulanse og brann i Norge. Så langt er ingen vedtak gjort, bl.a. grunnet motstand fra fagmiljøer innenfor nødetatene. "Vi er så unike", "vi må sitte med vår tjeneste", "taushetsplikten osv". blir brukt som unnskyldning for å finne frem til gode og rasjonelle fellesløsninger. Samtidig har jeg merket meg uttalelser om at det totalt sett i Norge bør etableres 10-15 felles sentraler for blålysfamilien.
Behovet for bedre samordning er åpenbart. Ved større ulykker og utrykninger er det et stort behov for å koordinere de ulike hjelpeinstansene, og kravet til dem som bemanner sentralene blir stadig større.
Mulig løsning i Buskerud
Jeg er kjent med at nødetatene i Nedre Buskerud er blitt enige om å lage en felles sentral, som kan bli den første i landet i sitt slag. Lokalt har man i over ett år vært i dialog med Avinor for å komme inn i kontrollsentralen i Røyken. Her er det ledige arealer slik at en nødsentral for Buskerud kan etableres under samme tak som Avinor. Flytrafikksentralen i Røyken er Norges mest sikre anlegg, og en plassering av en nødmeldingsentral her vil etter lokale myndigheters syn ha en rekke fordeler:
- Bedre samfunnsmessig utnyttelse av de store statlige investeringer.
- Anlegget ligger i fjell og er sikret mot alle typer våpen, har en unik teknisk infrastruktur og svært gode kommunikasjonskanaler.
- Husleie til Avinor fra nødsentralen vil bety bedre driftsøkonomi for anlegget totalt
- En nødsentral i Røyken vil kunne være backup sentral for hele Østlandet ved større kriser. Eksempelvis om Oslos sentraler skulle bli slått ut av en terrorhandling.
- Sentralen får en ideell beliggenhet for å kunne avlaste andre sentraler rundt Oslofjorden om disse faller ned av tekniske årsaker. Innen en times kjøring vil lokalkjent personell fra Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold kunne nå anlegget i Røyken og i praksis kunne sikre fortsatt full drift herfra ved behov.
- En nødsentral i Røyken vil bli unik ved at man om nødvendig kan koordinere nødetater og styring av luftrommet på samme sted.
- Avinors sentral har topp moderne teknisk infrastruktur og vil også kunne være en ideell plassering for en base for en sentral basert på det nye nødnettet. Teknisk sett kunne man kanskje herfra være backup for alle sentraler i Norge.
Alle de involverte parter har befart anlegget flere ganger og funnet det meget formålstjenlig. Sykehus og brannvesen er helt klare til å flytte, men pr. i dag ser dette fremtidsrettede initiativet ut til å strande på politiet fordi en sentral føring pålegger politiet å ha sin alarmsentral samlokalisert med den enkelte politimester. Dersom dette medfører riktighet vil jeg anmode statsråden om å revurdere dette kravet. Det er vanskelig å forstå hvorfor politiet skal ha et slikt krav til nærhet, når sykehuset ikke har det i forhold til sitt akuttmottak og det samme gjelder brannvesenet.
Alternativet til felles etablering i Røyken, er å bygge på en etasje på politihuset i Drammen og legge en felles nødsentral her. Det kan umulig være god samfunnsøkonomi. Dessuten vil det bety at man får et anlegg som mangler de unike kvalitetene Avinors anlegg i Røyken har. Anlegget vil dessuten være mer sårbart med sin beliggenhet i Drammen sentrum.