Bent Høie (H): Det meldes om en utvikling der rollen som revisjonsenhet og sekretariat for kontrollutvalgene i større grad blandes sammen.
Er en slik utvikling i tråd med loven og intensjonen om skille mellom bestiller og utfører?
Begrunnelse
Ved lovendring av kommuneloven i 2003 ble det åpnet for at private revisjonsselskap kunne revidere kommunene på lik linje med kommunens egen revisjon. Uavhengig av løsning om privat eller kommunal leverandør av revisjonstjenestene ble kommunene pålagt å sikre sekretærbistand til kontrollutvalgene. Betingelsen var at det ikke kunne være oppdragsansvarlig revisor eller kommunens administrasjon hvor administrasjonen kunne ha organisasjons- eller instruksjonsmyndighet over. I stor har kommunene valgt å følge dette med ulike løsninger, selv om ikke de har kjøpt private revisjonstjenester. Men noen kommuner og fylker har i det siste begynt å bevege seg bort fra dette. I den sammenheng viser jeg til brevet fra Kontrollutvalgssekretariatet Nordmøre til Kommunal- og regionaldepartementet som til nå ikke er besvart.