Jon Jæger Gåsvatn (FrP): Hva vil statsråden formelt gjøre for å sikre at en elev på 6.trinn ved Stabekk skole får tilpasset undervisning på sitt faglige nivå (videregående nivå) i matematikk og hvem mener statsråden skal ha det finansielle og utøvende ansvaret for at undervisningen faktisk blir gitt?
Begrunnelse
Viser til mitt spørsmål nr. 446 datert 15.12. 2008 med svar og tilleggssvar, samt oppslag med statsråden i Budstikka 22. januar og VG 7. februar då.
Eleven det gjelder søkte i 5.klasse om å få ta eksamen i matematikk på 10. trinn. Søknaden ble avslått med begrunnelsen at det ikke er åpnet mulighet i forskriften for at elever på lavere trinn kan avlegge eksamen på det 10. årstrinn. Dette ble påklaget og det ble søkt om dispensasjon. Direktoratet opprettholdt sitt vedtak og sier at det ikke er mulig å avlegge eksamen og at det ikke finnes noen regler det kan gis dispensasjon fra. Dette vedtaket er så brakt inn for Kunnskapsdepartementet, som etter påtrykk fra undertegnede fattet en avgjørelse hvor de opprettholdt vedtaket fra Utdanningsdirektoratet.
For det første er det meget oppsiktsvekkende at det offentlige bruker rundt ett år på saksbehandlingen av en slik sak, uten at de involverte i det minste får en beklagelse i forhold til en slik forvaltningspraksis. Begrepet "tidlig innsats" som det er tverrpolitisk enighet om, mister i slike tilfeller sin mening.
For det andre går statsråden ut i media og hevder at eleven får avlegge eksamen, samtidig som departementet opprettholder direktoratets avgjørelse og dermed stadfester at det ikke er anledning til å avlegge eksamen.
Videre sier statsråden til Budstikka at eleven må få tilpasset opplæring på videregående nivå og at Bærum kommune må dekke merutgifter i forbindelse med samarbeid med videregående skole. I avslagsbrevet fra departementet 14.januar står det imidlertid at kommunens plikt til tilpasset undervisning er begrenset til grunnskolepensum og at det ikke kan pålegges kommunen å samarbeide med videregående skole. Det fremstår for undertegnede som en type dobbelt kommunikasjon når Statsråden i media gir inntrykk av at "han ordner opp", mens kommunikasjonen fra departementet til kommunen i realiteten stadfester det motsatte.
Kommunen forholder seg naturligvis til det skriftlige svaret fra departementet, som ikke gir anledning til å avlegge eksamen. De ser det heller ikke som sin plikt eller oppgave å skaffe undervisningskrefter på videregående nivå eller å finansiere et samarbeid med en videregående skole, men vil fortsette å gi eleven undervisning innenfor grunnskolens kompetansemål, men åpner opp for at 11-åringen kan drive selvstudium på videregående nivå. Stabekk skole sier i brev til foreldrene 2.februar at de vil forholde seg til rammene av grunnskolens kompetansemål inntil de får endrede føringer for tilpasset opplæring fra Kunnskapsdepartementet.
Opplæringslovens krav om å tilpasse undervisningen etter evnene og forutsetningene til den enkelte blir da begrenset av grunnskolens kompetansekrav. Ressursene som kan settes inn begrenses også i forhold til skillet mellom to ulike forvaltningsnivå.
Resultatet er en elev som ikke vil kunne få særlig gode muligheter til å utvikle seg faglig før han om halvannet år kommer i 8.klasse og får mulighet til å få undervisning ved en videregående skole.
Denne eleven har vært heldig faglig sett fordi han har hatt en far med gode matematikk kunnskaper og med pedagogisk utdanning, slik at han har kunnet utvikle seg faglig fra femte klasse frem til nå gjennom hjemmeundervisning. En faglig sterk elev med mindre ressurssterke foresatte ville nok hatt en langt dårligere progresjon. Det er kanskje med rette at barneombudet i juli i fjor hevdet at norsk skole ødelegger de smarteste barna!