Knut Arild Hareide (KrF): Det pågår nå et arbeid i EU med å utvikle en ny transportstrategi for de neste ti årene. I et høringsnotat i sakens anledning har Norge pekt på avgiftsfritak for biodiesel som et viktig miljøtiltak. I brevet fra Regjeringen vises det til det norske avgiftsfritaket, samtidig som Regjeringen knappe to uker senere nettopp foreslo å fjerne dette fritaket.
På hvilken måte vil statsråden rydde opp i denne åpenbare feilinformasjonen som er sendt til EU-kommisjonen?
Begrunnelse
Brevet fra departementet, datert 30.09.09 er et høringssvar til EU-kommisjonens dokument "A sustainable future for transport: Towards an integrated, technology-led and user friendly system", jf. COM (2009) 279. EU-dokumentet inneholder politiske målsettinger og en rekke virkemidler for å nå disse målsettingene. EU-dokumentet er ment å danne grunnlaget for KOMs nye transportstrategi for de neste ti årene, som forventes å bli presentert i 2010.
Departementets høringssvar ble sendt på et tidspunkt da beslutningen om å fjerne avgiftsfritaket på biodiesel i Norge åpenbart må ha vært klar og kjent i regjeringen. Likevel løftes avgiftsfritak for biodiesel frem som et viktig virkemiddel for Norge, og dette spilles inn som et anbefalt tiltak knyttet til EUs arbeid med transportstrategien. Dette fremstår svært lite troverdig og er i beste fall en uheldig dobbeltkommunikasjon. Det er nå viktig at EU-kommisjonen får korrekt informasjon av norske myndigheter, og en må her forvente at statsråden rydder opp.