Vigdis Giltun (FrP): Ansvaret for pasientreiser ble overført fra Nav til helseforetakene fra 1. desember 2009. Søknader om refusjon behandles nå av Helseforetakenes senter for pasientreiser ANS i Skien, og mange pasienter klager nå over lang behandlingstid på søknadene, noe som er uheldig for dem med stram økonomi.
Hvor lenge må søkere vente på å få refundert sine utgifter, og mener statsråden at ventetiden er akseptabel og at ordningen fungerer tilfredsstillende i dag?
Begrunnelse
Etter at ansvaret for pasientreisene ble overført fra Nav til helseforetakene har det kommet mange henvendelser fra pasienter som venter i mange uker på å få refundert sine utlegg til pasienttransport. Ventetiden ble nylig oppgitt å være 4-6 uker, og det kan bli lenge å vente for dem som har en stram økonomi. De som har henvendt seg mener at ordningen fungerte bedre før. Hvis det er slik at det er forsinkelser i behandling av sakene fra første stund er det slik undertegnede ser det viktig å sette inn ekstraressurser for å ta igjen etterslepet. Det er derfor ønskelig at statsråden tar en vurdering av om den nye ordningen fungerer tilfredsstillende, og om hvorfor det er så lang behandlingstid.