Svein Flåtten (H): Produsenter av norsk vin opplever at de presses ut av polet. Kommunikasjonsleder Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet uttalte 10. juli i fjor at det skulle komme en prosess over sommeren for å se på mulighetene overfor norske produsenter. Ingenting har skjedd.
Hva vil statsråden gjøre for å forsikre seg om at norske produsenter slipper til på polet og at norske forbrukere får bedre muligheter til å få kjøpt norsk vin i Norge?
Begrunnelse
Undertegnede er kjent med at produsenter av norsk vin opplever at de presses ut av polet. Problemet ble blant annet omtalt av E24 den 10. juli 2009
(http://e24.no/boers-og-finans/article3162742.ece). Her uttaler vingrunder Elisabeth Rett at:
"Siden vi lanserte vinen i november 2007, har den solgt bra hele tiden, men dessverre på «feil» pol og i «feil» områder. Vi selger bra der vi selger, men ikke nok til å komme inn i Vinmonopolets basissortiment. Firkantede regler stanser oss."
Målet for de norske produsentene er å komme i fast sortiment (basisutvalget) på Vinmonopolet. Slik systemet er innrettet, er dette noe de ikke lykkes med i praksis. For en liten produsent, som ikke har mulighet til å besøke eller kontakte alle polutsalg, er det muligheten til å oppnå jevnt salg over hele Norge i fullsortimentspolene over en periode i realiteten ikke til stede. Testutvalget er også en ording som opplyses vanskelig tilgjengelig for produsenter med få produkter.
Vinmonopolets markedsplan, hvor det søkes etter produkter til basisutvalget og partiutvalget, kan være inngangen for mange produsenter. Det er etterlyst åpne anbud som norske produsenter har mulighet til å konkurrere om, for eksempel anbud for vin laget av for eksempel frukt eller bær.
En egen norsk hylle på polet er også etterlyst.