Heidi Greni (Sp): Hva er hensikten med inndeling i soner med og uten ulv dersom departementet likevel ikke tar hensyn til dette, jf. behandling av klagesaken fra Rendalen kommune, og hva slags skadepotensial må, ifølge statsråden, til for at vilkårene for felling av ulv utenfor ulvesonen skal være oppfylt?
Begrunnelse
Rendalen kommune ved ordfører Norvald Illevold (Ap) har i sitt brev til statsråd Solheim datert 13.november 2009 gitt uttrykk for at stortingsvedtak ikke blir fulgt opp idet ulv har etablert seg i Rendalen kommune, som ligger utenfor den lovbestemte ulvesonen, uten at man får innvilget fellingstillatelse.
Statsråden gir i sitt svar til Kontroll- og konstitusjonskomiteen 19.februar en tolkning av rovviltforliket som er helt minimalistisk med hensyn til uttak av skadedyr:
”Etter min vurdering gir ikke rovviltforliket en generell adgang til felling av all ulv som etablerer seg utenfor forvaltningsområdet for ynglende ulv. Spørsmålet om felling av ulv utenfor forvaltningsområdet må tolkes innenfor den totale rammen av rovviltforliket, norsk lovgivning og internasjonale forpliktelser. Jeg mener derfor det avgjørende spørsmålet i saken var hvorvidt Osdalsulvene utgjorde et potensial for skade på husdyr og tamrein i det aktuelle området. Innenfor Osdalsrevirets utbredelsesområde forelå det verken tidligere skader eller et skadepotensial av en slik karakter at vilkårene for felling av denne ulveflokken var til stede.”
Rendalen kommune viser i sitt brev til statsråden til store tap av Rendalsrein til ulv, og at de reduserte jaktkvotene på rein får store økonomiske ringvirkninger. I 2009 beregnes tapte inntekter på ca 3 millioner kroner totalt i kommunen. Det er dessuten bare ca. 20 km fra Osdalsrevirets yttergrenser til grensene til Elgå reinbeitedistrikt.
Sist, men ikke minst; når departementet ikke tar stortingsvedtak til følge, undergraves den tilliten berørte lokalsamfunn har til Stortinget.