Laila Reiertsen (FrP): Med bakgrunn i Bergens Tidende oppslag i dag 19. oktober der en syk kvinne måtte hjelpe seg selv gjennom saksgang og klage til Nav er det vel mer enn noen gang behov for et Nav ombud. Det kan ikke være slik at en er heldig hvis en har kunnskap og ressurser selv og at dette er avgjørende for de feil som blir begått av Nav og videre klageprosess er opp til enkeltmenneske. Forvaltningsmessig blir det feil.
Hva vil statsråden foreta seg når det gjelder Nav ombud og det at Nav er på klagetoppen?
Begrunnelse
I Bergens Tidende i dag 19. oktober ser en at Nav er på klagetoppen. Urovekkende og lite tillitskapende. Denne personen som står frem hadde så sterke egne ressurser at hun tok opp kampen alene samtidig som hun var syk. Slik kan vi ikke ha det. I oppslaget viser en til lang saksbehandlingstid, avslag og at man generelt føler seg dårlig behandlet. Dette viser igjen at et Nav ombud bør være på plass. Noe som FrP har tatt opp ved flere anledninger, fremdeles uten at dette er på plass selv om regjeringen har gitt positive signaler til dette. Når en nå ser at behovet fremdeles er stort til stede samtidig at man ut i fra et forvaltningsansvar ovenfor alle brukere av Nav uansett egne tilgjengelige ressurser.