Svein Flåtten (H): Jeg henviser til statsrådens svar på mitt skriftlig spørsmål nr. 586 og til begrunnelsen under.
Kan jeg be om statsrådens synspunkt på hvorvidt han mener Ot.prp. nr. 1 (2003-2004) forutsatte at en definisjonsdiskusjon rundt begrepet omsetning for kollektivselskapene med den hensikt å innsnevre deres rammebetingelser i merverdiavgiftsområdet er i tråd med vedtaket og med Stortingets intensjoner for kollektivtrafikkens konkurranseevne og de reisendes kostnader?
Begrunnelse
I skriftlig spørsmål nr. 586 (2011-2012) stilte jeg spørsmål om offentlige kollektivselskapers merverdiavgiftsrettslige stilling er i tråd med Stortingets vedtak om dette i Ot.prp. nr. 1 (2003-2004). Statsråden bruker sitt svar på å diskutere hvorvidt tilskudd er omsetning og vil ellers forståelig nok ikke gå inn på å kommentere løpende korrespondanse mellom aktører og avgiftsmyndighetene.
Det er vanskelig for undertegnede å se at Stortingets vedtak i Ot.prp. nr. 1 (2003-2004) hvor rammebetingelsene for kollektivtrafikken ble bedret gjennom at deres økonomiske virksomhet skulle falle innenfor merverdiavgiftsområdet hadde som premiss at det skulle være et slikt skille mellom tilskudd/omsetning, som videre skulle medføre en innsnevring i adgangen til fradrag for inngående avgift, med derav følgende svekkede økonomiske rammevilkår for selskapene.
Den allmenne forståelse av vedtaket var det omvendte, nemlig at kollektivtrafikken skulle få bedret sine rammevilkår.