Skriftlig spørsmål fra Anette Trettebergstuen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:253 (2017-2018)
Innlevert: 15.11.2017
Sendt: 15.11.2017
Besvart: 21.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Anette Trettebergstuen (A)

Spørsmål

Anette Trettebergstuen (A): Hva vil statsråden gjøre for å sørge for at gamleveien rv3/25 blir bomfri slik statsråden selv har uttalt den bør bli, evt. sørge for en lempe for brukerne på annen måte?

Begrunnelse

Bompengeproposisjonen for RV3/25 i Hedmark ble behandlet av Stortinget våren 2017, med FrPs representant Tor Andre Johnsen som saksordfører. Vedtaket gir bom både på ny og gammel rv3/25 på grensen mellom Løten og Elverum. I valgkampen 2017 sa Statsråden at dersom det er lokal vilje vil gamleveien kunne bli bomfri, samt at Statsråden selv mente dette var en god løsning. I liknende tilfeller har man gitt både lokale unntak med fritak for bom på gammel vei, og også f.eks. tak på passeringer i bom pr måned, for å lempe på brukernes belastning.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg er glad for at vi skal få bygget en ny og bedre rv3/25. Sammen med en rekke øvrige veiprosjekter skjer det nå en kraftig oppgradering av veiinfrastrukturen i innlandet. Veksten i veiinvesteringer kommer primært fra økte bevilgninger over statsbudsjettet, men det er riktig at noe også er bompengefinansiert.
For å bidra til redusert bompengebelastning har regjeringen ved flere anledninger fremmet forslag om å innføre ulike tilskuddsordninger for å øke de statlige bidragene og derved kunne redusere takstene. Dette har flere ganger blitt stoppet av stortingsflertallet, men ved behandlingen av statsbudsjettet 2017 ble det flertall for bomkutt. Dette gjenspeilet seg også i enigheten om Nasjonal Transportplan 2018-29. Med tilskuddet for reduserte bomtakster utenfor byområdene ligger det nå en mulighet for å redusere takstene i 41 bompengeprosjektet. For rv3/rv25 vil tilskuddet utgjøre anslagsvis 18 millioner kroner ekstra per år. Det er altså rom for å redusere bompengetakstene på rv3/25, og man kan påvirke lokalt hvordan man justerer takstene, deriblant om man vil bruke summen til å redusere takstene på sideveiene.
Jeg har merket meg at Arbeiderpartiet har stemt imot regjeringens foreslått tilskudd til bomkutt. Senest i APs alternative statsbudsjett foreslår AP å fjerne hele tilskuddet, noe som ville hindret ethvert forsøk på å redusere takster eller fjerne bomstasjoner på rv3/25. Politikken som representanten Trettebergstuen stiller seg bak betyr med andre ord økte bompenger på bilistene uten at pengene går til veiformål. Det er det motsatte av det representanten utfordrer regjeringen til å gjennomføre av politikken. Jeg er glad for engasjement for å fjerne bompenger, men minner om at man da også må støtte opp om forslag som finansierer bomkutt.