Abid Raja (V): Vil statsråden vurdere å endre instruksene til Statens vegvesen slik at de kan utøve nødvendig skjønn for hva som defineres som skolevei for å øke trafikksikkerheten for skolebarn?
Begrunnelse
Statens vegvesens håndbøkers føringer prioriterer bilens reisetid gjennom hastighetsstandard for biler på fylkesveier i tettsteder på 50 km/t. Statens vegvesen mener derfor de ikke kan gjøre noe med problemet gjennom å senke fartsgrensen, ved å innføre innsnevringer i veibanen eller ved å innføre fartsdumper da dette krever at farten settes ned til 40 km/t og at dette gjøres kun på strekninger som er i umiddelbar nærhet til skoler. Innbyggere, lokalpolitikere og fylkespolitikere bekymrer seg over at kriteriene for hva som regnes som skolevei oppleves som svært rigide. To eksempler er Røykenveien i Asker og Nadderudveien i Bærum. Det er stor trafikk på Røykenveien i Asker og mange skolebarn som krysser denne fylkesveien. Flere foreldre og politiet lokalt har over tid rettet fokus på manglene trafikksikkerhet for skolebarna ved lyskrysset ved Østliveien. Det samme er tilfelle i Nadderudveien i Bærum. Budstikka tok opp trafikksikkerhetshensyn langs barns skolevei i sin utgave 25. oktober. Der vises det til disse to eksemplene, men det finnes helt sikkert mange tilsvarende eksempler andre steder i landet.