Åsunn Lyngedal (A): Vil samferdselsministeren sørge for at Statens vegvesen holder sine løfter til Ballangen kommune og igangsetter arbeidet med å legge E6 utenom Ballangen sentrum snarest og før miljøgata gjennom bygda er kjørt istykker?
Begrunnelse
Arbeidet med å få lagt E6 ut av Ballangen sentrum og å anlegge ei miljøgate gjennom sentrum ble startet opp i 2008. Arbeidet var et samarbeidsprosjekt mellom Ballangen kommune og Statens vegvesen (SVV). Formålet var å redusere miljøbelastningen for befolkningen i sentrum og å skape et tryggere og mer trafikksikkert sentrumsområde. Det ble avtalt at miljøgata gjennom Ballangen sentrum skulle anlegges først. Når denne var ferdig skulle arbeidet med omkjøringsvegen startes umiddelbart. Dette skulle utgjøre «vegpakke Ballangen». Reguleringsplan for E6-omkjøringsveg ble vedtatt av Ballangen kommunestyre 2011. Byggeplan ble utarbeidet og grunnerverv ble gjennomført 2012-13. Anlegging av E6-omkjøringsvei skulle starte i 2014 og midler var avsatt i NTP til oppstart. Imidlertid ble pengene flyttet til å dekke overforbruket på vegprosjekt Kråkmofjellet. Prosjektet ble igjen prioritert ved Stortingets behandling av NTP 2018-2029, og i første halvdel av planperioden. I SVVs handlingsprogram som kom i høst, er prosjektet skjøvet ut til 2021. Arbeidet med miljøgata ble startet opp 2012 og ferdigstilt 2013. Kommunen investerte i den forbindelse flere millioner i et spleiselag med SVV. Miljøgata er bygget etter standard som kommunal vei. Det betyr bla.at rundkjøringen er så trang at semitrailere må over i motsatt kjørebane for å komme seg ut. I samme utgang er det plassert gangfelt, dette har medført flere nestenulykker. Økningen i tungtransport de siste årene medfører en betydelig slitasje på miljøgata, det gjelder spesielt de opphøyede gangfeltene og rundkjøringen. Ballangen kommune er bekymret for at miljøgata vil være kjørt istykker når omkjøringsveien endelig blir bygget. Den vil da være et kommunalt ansvar.