Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:533 (2017-2018)
Innlevert: 12.12.2017
Sendt: 13.12.2017
Besvart: 22.12.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Har statsråden gitt signal om hvilken type møtefri veg som skal bygges mellom Melleby og Ørje slik Statens vegvesen har etterspurt for å kunne starte den lange planleggingsjobben dette krever, og når mener statsråden bilistene på E18 kan kjøre på møtefri veg gjennom hele Østfold?

Begrunnelse

På side 263 i Nasjonal transportplan 2018-27 står det:
På E18 bygges strekningen mellom Vinterbro og Retvet ut. Når prosjektet er ferdigstilt vil E18 fra riksgrensen ved Sverige til E6 ved Vinterbro være ferdig bygget ut som møtefri veg.
Dette skulle tilsi at hele E18 gjennom Østfold er bygd som møtefri veg. Slik er det ikke. Strekningen Melleby-Ørje, som statsråd Solvik-Olsen passerte på vei til åpningsseremoni for siste etappe av E18 gjennom Østfold lørdag 9. desember, tilfredsstiller ikke kravene til møtefri veg da den ikke har midtrekkverk.
I NTP 2014-23 lå det inne midler til utbedring for å kunne tilfredsstillekravene til møtefri veg med midtrekkverk og strekningsvise forbikjøringsfelt. Dette er ikke på plass i NTP 2018-27.
Både 21. og 28. november 2016 skrev Smaalenenes Avis om saken. 21. november 2016 kunne man lese at statsråden har bedt Statens vegvesen om prisanslag for hva det vil koste å bygge om veien, både med forbikjøringsfelt, samt full firefeltsvei. I tillegg er mellomløsningen vurdert, en vei med fire felt som er noe smalere enn en fullverdig firefeltsvei med 90-sone.
Daværende avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Roar Midtbø Jensen uttalte at man hadde sendt over kostnadsoverslagene, men ikke fått noen signaler tilbake om hvilken type møtefri veg som skulle bygges.
I samme avis 10. desember 2017 kan vi lese at statsråden varsler midtrekkverk, men at det ikke blir firefeltsvei, men en viss breddeutvidelse og midtrekkverk, samt muligens forbikjøringsfelt.
Statsråden uttaler også:

«…jeg regner med at rekkverkene kommer i andre periode av Nasjonal transportplan.»

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har en offensiv satsing på utbygging og vedlikehold av infrastruktur. Bevilgningene til vedlikehold er mer enn fordoblet under dagens regjering, og i Nasjonal Transportplan 2018-29 legges det opp til fortsatt vekst i vedlikehold samt en kraftig økning i investeringer. Blant annet har regjeringen varslet at det skal bli sammenhengende, møtefri vei på hele strekningen mellom Kristiansand og svenskegrensen. Det er et stort løft på bare en NTP-periode.
Det innebærer blant annet at prosjektet E18 Retvet - Vinterbro skal realiseres, og i NTP er det lagt opp til anleggsstart i første seksårsperiode. For strekningen Ørje – Melleby er det lagt opp til bygging av midtrekkverk. Dette har jeg kommentert blant annet til media i Østfold. Et slikt grep vil medføre behov for breddeutvidelse, og vil være et prosjekt som legges innenfor de såkalte programområdene. Det er naturlig at Statens Vegvesen ser på dette prosjektet i lys av de øvrige utbyggingene som skjer i regionen, slik at man realiserer sammenhengende, møtefri vei på en mest mulig helhetlig måte.