Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:630 (2017-2018)
Innlevert: 02.01.2018
Sendt: 02.01.2018
Besvart: 12.01.2018 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Er statsråden enig i Oslo kommunes beregning av at det trengs å ansettes 650 nye grunnskolelærere i Oslo i 2018 og 2019, hvor mange lærere trengs å ansettes i hver av de øvrige kommunene i landet i samme tidsrom, hvilken plan har statsråden for å skaffe til veie tilstrekkelig med faglærte lærere for å oppfylle bemanningsnormen, og er det aktuelt å revurdere kompetansekravet for etablerte lærere og karakterkravet for opptak til lærerutdanningen dersom man ikke på annet vis klarer å skaffe nok faglærte lærere?

Begrunnelse

I følge en beregning foretatt av Utdanningsetaten og nylig avgått skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap), gjengitt i VG 28. desember 2017, må Oslo kommune høsten 2018 og 2019 ansette 650 nye grunnskolelærere for å oppfylle bemanningsnormen og øke lærertettheten slik Stortinget har bestemt. Beregninger fra Kunnskapsdepartementet tidligere i år har vist behov for mer enn 450 nye årsverk i Akershus i samme periode og også stort behov mange andre steder i landet. Samtidig viser beregninger fra departementet at det pr oktober 2017 var mer enn 5000 lærere i Oslo og Akershus som ikke fylte kompetansekravene for undervisning. Samtidig produseres det i følge VGs sak 28. desember 200 nye lærere i hele Oslo og Akershus i 2018, tre år før det varslede kriseåret 2021. På landsbasis utgjør et kull med nyutdannede grunnskolelærere rundt 1600 lærere.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Kunnskapsdepartementet har gjort foreløpige beregninger knyttet til innføring av en lærernorm, blant annet i forbindelse med spørsmål fra Stortinget til Prop. 1 S (2017-2018) høsten 2017. Regjeringen skal legge fram oppdaterte beregninger i Revidert nasjonalbudsjett 2018.
Tilgangen på kvalifiserte lærere er en betydelig utfordring. Det er iverksatt en rekke tiltak for å styrke rekrutteringen til lærerutdanningene, blant annet er det innført en ordning for avskriving på studielånet til alle som fullfører en av de nye grunnskolelærerutdanningene på normert tid. I 2017 bevilget departementet 5 millioner kroner til særskilte rekrutteringstiltak for opptak til GLU 1-7 i regi av lærerutdanningsinstitusjoner i samarbeid med skoleeiere i deres nærområder. For at flere skal kvalifisere seg som lærere har vi innført en stipendordning til ansatte i undervisningsstillinger som ønsker å ta Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU og PPU-Y) eller Yrkesfaglærerutdanning (YFL), og et stipend for å rekruttere personer utenfor skolesektoren til yrkesfaglærerutdanning (PPU-Y eller YFL).
Regjeringen og samarbeidspartiene er enige om at dagens lærerutdanning, herunder gjeldende opptakskrav, og regjeringens kompetansekrav fortsatt skal legges til grunn. I vedtaket om en lærernorm som Stortinget fattet 19. desember, jf. Innst. 2 S (2017-2018), står det videre at det skal utredes hvordan innfasingen av en norm kan gjennomføres uten fare for forsterket lærermangel i deler av landet.