Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:826 (2017-2018)
Innlevert: 31.01.2018
Sendt: 01.02.2018
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 08.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I forbindelse med at Stortinget behandlet "Meld. St. 27 (2016–2017) Industrien – grønnere, smartere og mer nyskapende", våren 2017 fikk SV flertall for følgende: "Stortinget ber regjeringen utarbeide krav i forskrift til lov om offentlige anskaffelser om at alle nye ferger og rutebåter benytter lav- eller nullutslippsteknologi når situasjonen tilsier at det er mulig."
Når kommer forskriften?

Begrunnelse

Hvert fergeanbud som lyses ut kan vare i 10 år framover, låser vi oss potensielt inne i fossil teknologi og infrastruktur. Derfor haster det med å få på plass forskriften.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg viser til samferdselsdepartementets budsjettproposisjon Prop. 1 S (2017–2018) side 234, der jeg redegjør for regjeringens oppfølging av Stortingsvedtak 957 av 27. juni 2017, som ble truffet ved behandlingen av Meld. St. 27 (2016–2017) Industrien – grønnere, smartere og nyskapende, jf. Innst. 453 S (2016–2017).
Jeg understreker at det er viktig at vi har en langsiktig tilnærming slik at vi får redusert utslipp på en kostnadseffektiv måte totalt sett. Som det framgår i redegjørelsen har regjeringen allerede igangsatt et bredt spekter av virkemidler som vil gi reduserte utslipp av klimagasser fra nye ferger og rutebåter. I Meld. St. 41 (2016-2017) fremgår det blant annet at regjeringen vil evaluere tilskuddsordningen for heving av fylkeskommunal miljøkompetanse for bedre innkjøp av ferge- og hurtigbåttjenester. Dersom ordningen vurderes å ha god effekt, vil regjeringen videreføre og eventuelt styrke denne.
Jeg vil blant annet nevne at i regelverket som trådte i kraft 1. januar 2017, er det i anskaffelsesloven flere bestemmelser som pålegger offentlige innkjøpere å ta hensyn til miljø, arbeidsforhold og sosiale forhold ved gjennomføringen av sine anskaffelser. Det går fram av lovens § 5 første ledd at statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer skal innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Dette innebærer at oppdragsgiver må ta hensyn til miljøbelastningene. Drift av ferjer og rutebåter vil typisk kunne innebære en vesentlig miljøbelastning, slik at det kan være relevant å stille miljøkrav etter denne bestemmelsen.
Jeg vil videre vise til regjeringens politiske plattform der det framgår at regjeringen vil "stille krav om utslippsfrie eller fornybare løsninger i alle offentlige fergeanbud, både fra stat, fylkeskommuner og kommuner, der det ligger til rette for dette". Regjeringen vil vurdere om det er hensiktsmessig med ytterligere regulering i forskrift til lov om offentlige anskaffelser og komme tilbake til Stortinget på et egnet tidspunkt.