Skriftlig spørsmål fra Emilie Mehl (Sp) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1133 (2017-2018)
Innlevert: 09.03.2018
Sendt: 12.03.2018
Besvart: 16.03.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Emilie Mehl (Sp)

Spørsmål

Emilie Mehl (Sp): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at alle beitebrukere får erstatning for alle kostnader knyttet til rovdyrangrep, både ordinære og ekstraordinære kostnader, for tidligere og fremtidige angrep?

Begrunnelse

I 2016 ble det sluppet 2000 sau i et felles beiteområde tilhørende Sølendalen hamnelag i Rendalen kommune. I løpet av beitesesongen er det dokumentert at fem ulver var innom beiteområdet. Dette resulterte i et totalt tap på 591 sau og 1 storfe. Alle beitebrukerne bidro i sesongen med felles innsats for ekstraordinært tilsyn, herunder å lete etter og ta seg av og/eller avlive skadde dyr. Det var i denne perioden ikke mulig å vite omfanget av tapene eller hvilke beitebrukere som ville bli påført tap i form av skadde/tapte dyr. Ekstraordinært tilsyn, ekstra kjøring m.m. beløp seg til et samlet krav på 1,3 millioner kroner for ekstraarbeid knyttet til ulveangrepene. Denne kostnaden er ikke på langt nært blitt kompensert fullt ut.
Etter ulveangrepene på Hadeland, Toten og Hurdal ble det gitt ekstraordinær kompensasjon til beitebrukere. Det er veldig bra, og må være normalen i akutte situasjoner. Statsråden må sørge for at alle tap knyttet til rovdyr kompenseres fullt ut, både ordinære og ekstraordinære utgifter.
Det er så langt i 2018 registrert 13 ynglinger, til tross for at bestandsmålet fastsatt av Stortinget bare er 4-6 ynglinger hvorav 3 helnorske. Rovdyrtrykket er derfor svært krevende, og det er sannsynlig at det kan oppstå akutte ekstraordinære situasjoner også i beitesesongen 2018. Det må være på det rene at alle utgifter i forbindelse med slike situasjoner skal kompenseres beitebrukerne fullt ut.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Gjeldende regelverk gir beitebrukere erstatning for alle husdyr som er sannsynliggjort drept eller skadet av rovvilt. I tillegg kompenseres en rekke andre utgifter gjennom tilskudd til forebyggende tiltak mot rovviltskader. Dette er gode økonomiske ordninger som sikrer at utgifter i forbindelse med tap av husdyr til rovvilt, blir rimelig kompensert.
Representanten Mehl viser til den ekstraordinære kompensasjonen som ble gitt etter ulvens skader på sau på Hadeland, Toten og Hurdal sommeren 2017 og jeg merker meg at representanten er fornøyd med kompensasjonen som ble gitt i den forbindelse.
Den situasjonen var imidlertid meget spesiell. Et stort antall beitebrukere og dyr var berørt over en lang tidsperiode, noe som påførte beitebrukerne store økonomiske utfordringer. Statsministeren og landbruks- og matministeren uttalte tidlig at alle berørte beitebrukere skulle få full økonomisk kompensasjon, og beitebrukerne innrettet seg i henhold til det.
Det har hele tiden vært presisert at oppgjøret på Hadeland, Toten og Hurdal sommeren 2017 var en særskilt ordning for denne spesielle situasjonen med særlig store tap. For tidligere og senere tilfeller gjelder den ordinære søknadsordningen for forebyggende tiltak der bruker/beitelag på forhånd må søke om tilskudd til tiltak eller gjøre avtale med fylkesmannen. Det gjelder selv om det er snakk om akuttiltak. Når det gjelder situasjonen i Rendalen 2016, som representanten trekker fram spesielt, var den alvorlig og jeg har forståelse for at den var en stor belastning for beitebrukerne. Situasjonen var imidlertid ikke av en slik ekstraordinær karakter som den på Hadeland i 2017.
Jeg viser også til at beitebrukerne i Rendalen fikk erstatning for alle beitedyr som ble krevd erstattet utover normaltap, samt full dekning for økt arbeidsomfang og andre følgekostnader etter erstatningsordningen. I tillegg ble det kompensert for utvidet tilsynsaktivitet i rimelig utstrekning, selv om ikke alle utgifter til utvidet tilsyn ble dekket.
Generelt anses tiltak som fysisk skiller rovdyr og beitedyr som langt mer effektive enn utvidet tilsyn. Det følger derfor av forskrift om tilskudd til forebyggende tiltak mot rovviltskader og konfliktdempende tiltak at utvidet tilsynsaktivitet alene ikke skal støttes økonomisk, men kan støttes i nærmere angitte tilfeller. Fylkesmannen må vurdere om tiltaket er egnet og av den grunn skal slike tiltak avtales med fylkesmannen på forhånd.