Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1210 (2017-2018) Innlevert: 21.03.2018 Sendt: 21.03.2018 Besvart: 06.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
Sverre Myrli (A): Transportkorridoren mellom Gjøvik/Hadeland/Nittedal/Gjelleråsen/Rv4 og E6 er en stadig viktigere transportkorridor med økende trafikk. Det har tidligere vært vurdert å bygge ut Rv22 mellom Gjelleråsen og Hvam/E6, eller å bygge Fossumdiagonalen eller Bretvedtdiagonalen.Hva er status i dette arbeidet, hvilke helhetlige transportløsninger vurderes og hvordan foregår dette arbeidet opp mot neste rullering av Nasjonal transportplan?
Ketil Solvik-Olsen: Jeg er kjent med at Statens vegvesen har utarbeidet en systemanalyse for å vurdere helhetlige transportløsninger i Groruddalen i Oslo. I denne analysen har det blant annet vært analysert alternativer for en ny diagonal mellom rv 4 og rv 163 Østre Aker vei. En diagonal anses som nødvendig for å kunne avlaste rv 4 Trondheimsveien og redusere miljøbelastningen i boligområdene langs denne veien. Samtidig gir en diagonal en sammenhengende riksvegforbindelse mellom rv 4 og E6 som kan prioritere tungtrafikk som har Alnabruterminalen og bedriftene i bunnen av Groruddalen som målpunkter. I systemanalysen anbefaler Statens vegvesen at Fossumdiagonalen legges til grunn for videre utvikling av vegsystemet i Groruddalen.Systemanalysen har nylig vært på høring til berørte etater, og den vil straks bli sluttbehandlet av Statens vegvesen. Videre planlegging etter plan- og bygningsloven vil forutsette at prosjektet blir prioritert i Oslopakke 3 og/eller i Nasjonal transportplan.Rv 4-strekningen Kjul-Rotnes i Nittedal er prioritert med midler i Oslopakke 3 og i Statens vegvesen sitt handlingsprogram for perioden 2018-23. Statens vegvesen har utarbeidet et teknisk forprosjekt som grunnlag for vurdering av kostnader og oppstart av en reguleringsplan. Arbeidet med en reguleringsplan vil starte opp i 2018.Vegforbindelsen mellom rv 4 på Gjelleråsen og E6 ved Hvam er i dag fylkesveg. Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om å utarbeide en KVU for strekningen rv 22/rv 111 Fetsund – Sarpsborg – Fredrikstad. KVUen vil se på tverrforbindelser mellom E6 sør og E6 nord/rv 4 via E18 med hensikt å avlaste de hardt trafikkerte delene av E6 sentralt i Oslo. I den forbindelse kan det også være aktuelt å vurdere fylkesvegforbindelsen mellom Gjelleråsen og E6 Hvam.