Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1385 (2017-2018)
Innlevert: 19.04.2018
Sendt: 20.04.2018
Besvart: 27.04.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): I henhold til fraværsreglene i videregående opplæring, skal fravær som skyldes helsemessige forhold ikke regnes som udokumentert fravær. Jeg er gjort kjent med at elever med kognitive funksjonsnedsettelser, der fravær skyldes behovet for skjerming i forståelse med lege og skole, nå har fått varsel fra skolen om at alt fravær gjennom skoleåret blir omgjort til udokumentert fravær, og at elevene mister retten til karakter i flere fag.
Mener statsråden at slik praksis samsvarer med og følger av regelverket?

Begrunnelse

I videregående skole er det mange elever som er diagnostisert med ulike former for kognitive funksjonsnedsettelser, bla autisme. Selv om disse er høytpresterende og følger den ordinære undervisningen, så har disse elevene dager der hjernen er overbelastet og der det er behov for ro og skjerming fra omgivelsene for å fungere. I begrunnelsen fra skolen i de tilfellene som jeg er gjort kjent med, så henviser skolen til at autisme ikke er en kronisk sykdom, og at fravær derfor skal registreres som udokumentert. Dette til tross for at det tidligere har vært en forståelse mellom lege og skole om behovet for hjemmedager. Elever og foreldre reagerer både på at nødvendig fravær for denne elevgruppen regnes som udokumentert fravær, men også at dette gjøres tilbakevirkende for hele skoleåret, uten mulighet til å opprettholde karakterene. Det oppleves også urettferdig at skolene, også internt i fylker, følger ulik praksis og tolker regelverket ulikt.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Fraværsgrensen ble innført skoleåret 2016/17 for å redusere fraværet i videregående skole. Deltakelse er sentralt for å kunne tilpasse opplæringen og skape et godt læringsmiljø, og lærerne må ha tilstrekkelig grunnlag til å vurdere elevenes kompetanse. I tillegg handler det om respekt for skolen, lærere og medelever, og om forberedelser til voksenlivet. I løpet av en treårsperiode skal ordningen evalueres, slik at man får et godt grunnlag for å vurdere om fraværsreglene skal videreføres. Fraværsgrensen ser så langt ut til å ha hatt en positiv effekt. De endelige fraværstallene viser at i skoleåret 2016-17 var dagsfraværet redusert med 40 % sammenliknet med året før. Timefraværet var redusert med 25 %. I tillegg til at elevene er mer på skolen, får færre elever enn tidligere "ikke vurdert" og karakter-gjennomsnittet er også blitt noe bedre.
Dokumentert fravær som følge av kognitive funksjonsnedsettelser, for eksempel autisme, skal ikke telle med ved praktisering av fraværsgrensen.
Fraværsgrensen innebærer at elever som har mer enn ti prosent fravær i et fag, som hovedregel ikke kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i faget. Enkelte typer dokumentert fravær kan unntas fraværsgrensen. Dette gjelder blant annet fravær som skyldes elevens helse. Slikt fravær må i utgangspunktet dokumenteres med legeerklæring eller med dokumentasjon fra annen sakkyndig, som for eksempel fysioterapeut eller psykolog.
I rundskrivet som er publisert om fraværsgrensen, står det at «[s]ykdom som etter sin art gjør det vanskelig eller lite hensiktsmessig å oppsøke sakkyndig for hvert enkelt tilfelle, kan dokumenteres med egenmelding i kombinasjon med annen type dokumentasjon. Slik annen type dokumentasjon kan for eksempel være erklæring som godtgjør at eleven har en kronisk sykdom, eller dokumentasjon som viser at eleven er under utredning eller oppfølging for udiagnostisert sykdom.» Dette inkluderer også kognitive funksjonsnedsettelser.
Jeg understreker at det ikke er noe krav om at dokumentasjonen informerer om hvilke helseplager eleven har. Det holder at legeerklæringen bekrefter at fraværet skyldes elevens helse og at eleven er i en helsesituasjon som gir økt risiko for fravær. Det er rektor som avgjør om den fremlagte dokumentasjonen er tilstrekkelig, eller om det er behov for annen type dokumentasjon. Alle skoler må likevel forholde seg til det som står i rundskrivet.