Marit Knutsdatter Strand (Sp): I henhold til fraværsreglene i videregående opplæring, skal fravær som skyldes helsemessige forhold ikke regnes som udokumentert fravær. Jeg er gjort kjent med at elever med kognitive funksjonsnedsettelser, der fravær skyldes behovet for skjerming i forståelse med lege og skole, nå har fått varsel fra skolen om at alt fravær gjennom skoleåret blir omgjort til udokumentert fravær, og at elevene mister retten til karakter i flere fag.
Mener statsråden at slik praksis samsvarer med og følger av regelverket?
Begrunnelse
I videregående skole er det mange elever som er diagnostisert med ulike former for kognitive funksjonsnedsettelser, bla autisme. Selv om disse er høytpresterende og følger den ordinære undervisningen, så har disse elevene dager der hjernen er overbelastet og der det er behov for ro og skjerming fra omgivelsene for å fungere. I begrunnelsen fra skolen i de tilfellene som jeg er gjort kjent med, så henviser skolen til at autisme ikke er en kronisk sykdom, og at fravær derfor skal registreres som udokumentert. Dette til tross for at det tidligere har vært en forståelse mellom lege og skole om behovet for hjemmedager. Elever og foreldre reagerer både på at nødvendig fravær for denne elevgruppen regnes som udokumentert fravær, men også at dette gjøres tilbakevirkende for hele skoleåret, uten mulighet til å opprettholde karakterene. Det oppleves også urettferdig at skolene, også internt i fylker, følger ulik praksis og tolker regelverket ulikt.