Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1745 (2017-2018)
Innlevert: 04.06.2018
Sendt: 05.06.2018
Besvart: 11.06.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Nordisk møbelindustri er blant de mest miljøbevisste i verden, og etterlyser at de offentlige anbudene stiller konkrete miljøkrav som fremmer innovasjon og åpen konkurranse med lave transaksjonskostnader. Det florer med ulike merkeordninger, som er kostbar og krevende å kvalifisere seg til. Det bør også stilles krav om sosial bærekraft, kvalitet og levetid.
Hvordan vil ministeren sikre konkurranse på like vilkår ved at det konkurreres på objektive miljøprestasjoner og ikke på ulike miljødokumentasjonsordninger?

Begrunnelse

I skriv datert 24.januar 2018 oppfordrer den nordiske møbelindustrien myndighetene om å stille krav til miljøprestasjoner i offentlige anbud. De viser til at det finnes en rekke etablerte merkeordninger som f. eks Møbelfakta, EPD, mobelfakta.no, Nordic ECO-lavel, EU ECO-label som alle anvendes bredt og har høy troverdighet. De mener det er uheldig om det offentlige stiller krav om en bestemt merkeordning, som vil bidra til monopolsituasjon, som utestenger mange møbelprodusenter som har valgt en annen merkeordning. De viser videre til at de ulike merkeordningene har ulik profil og gjennom konkurranse bidrar til å spisse kriteriene. Den nordiske møbelindustrien er opptatt av at markedet skal ha få hindre, lave transaksjonskostnader og forutsigbarhet samtidig som de ønsker velkommen strenge krav på holdbarhetsutvikling. De fremhever også at arbeidet med holdbar utvikling ikke bare handler om miljø, men også sosial ansvarlighet samt tydelige krav på høy slitestyrke med lang levetid.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Bestemmelsen som gir adgang til å stille krav om miljømerker er blitt forenklet i det nye anskaffelsesregelverket. Den nye bestemmelsen innebærer at offentlige oppdragsgivere kan stille krav om miljømerker som dokumentasjon på miljømessige egenskaper. Miljømerkene bekrefter at produktene oppfyller nærmere definerte minstekrav til miljø. Det finnes forskjellige typer av miljømerker med ulikt ambisjonsnivå på miljøkravene. Oppdragsgiverne må forholde seg til dette når de skal bestemme seg for hvilke merkeordninger de skal kreve i den konkrete anskaffelsen. Oppdragsgivere som etterspør én bestemt merkeordning, må også godta andre merkeordninger med tilsvarende ambisjonsnivå på miljøkravene. Dette gjør det mulig for flere leverandører å delta i konkurransen.
Videre må det skilles mellom miljømerker og miljødokumentasjon. Svanemerket, EU-blomsten og Blå Engel, med flere, er miljømerker som sier noe om kvaliteten på miljøprestasjonen til produktet. EPD og ISO standard 14025 er miljødokumentasjon som angir de objektive miljøprestasjonene til produktet, uten å si noe om kvaliteten på prestasjonene. I enkelte anskaffelser kan det være hensiktsmessig å kreve miljømerker, i andre kan det være best å kreve miljødokumentasjon.
Jeg er godt kjent med at det er kostnader knyttet til ulike sertifiseringsordninger. Det er derfor viktig at oppdragsgiverne er bevisst på at strenge krav til merkeordninger kan utelukke enkelte aktører, som for eksempel små og mellomstore bedrifter. Disse kan ofte ha like miljøvennlige produkter som større aktører. Nærings- og fiskeridepartementet har i sin veiledning gitt tydelig uttrykk for at offentlige oppdragsgivere må ta hensyn til den mulige konkurransebegrensende effekten som krav om merkeordninger kan medføre.
Det er opp til oppdragsgiverne å vurdere hvilke krav som er hensiktsmessig å stille når de skal anskaffe noe. Oppdragsgiverne har likevel behov for veiledning når det gjelder bruk av miljøkriterier. Difi har derfor utarbeidet en grundig veileder om miljøkrav og miljødokumentasjon, som blant annet gir veiledning på hva oppdragsgiverne må vurdere før de velger hvilke miljøkrav de skal stille. Det er samtidig behov for kategorispesifikk veiledning på områder hvor det er særlig aktuelt å stille miljøkrav (som blant annet kjøretøy, bygg- og anlegg, mat og møbler). Etter sommeren skal Difi starte arbeidet med å utvikle et slikt spesifikt kriteriesett for møbelanskaffelser. Det pågående veiledningsarbeidet vil gjøre oppdragsgiverne bedre i stand til å stille gode og hensiktsmessige miljøkrav som sikrer konkurranse på like vilkår.