Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1956 (2017-2018)
Innlevert: 28.06.2018
Sendt: 28.06.2018
Besvart: 04.07.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvor mange besvarte og ubesvarte anrop har det vært i Øst politidistrikt til henholdsvis 112, 02800 og på dagtid til politiets sentralbord, henholdsvis i mars, april, mai og juni 2018, hva er tilsvarende månedlige tall for de tre gamle sentralene for det siste året disse var i drift, er det i tråd med instruks at 02800 stenges for innkommende anrop ved stor pågang/mange oppdrag, hvor mange ganger har slik stengning skjedd og vil statsråden fortsatt forholde seg passiv til den eskalerende økning i ubesvarte anrop?

Begrunnelse

Det vises til justisministerens svar på skriftlig spørsmål fra undertegnede av 4. mai 2018, der undertegnede spurte om

«hvor mange ubesvarte anrop har det vært til 02800 ved den nye operasjonssentralen i Ski siden åpningen 7. mars, hvor mange operatører er sentralen dimensjonert for, hvor mange ansatte er det p.t. ved sentralen og hvordan er disse tallene sammenlignet kapasitet, bemanning og ubesvarte anrop ved de gamle sentralene?».

Justisministerens svar inneholdt ikke svar på noen av mine konkrete spørsmål overfor. I ettertid har flere medier fått innsyn i oversikt over antall besvarte og ubesvarte anrop både til 112, 02800 og til politiets sentralbord på dagtid – for månedene mars, april og mai. Det bes om at de tall som media har fått innsyn i oversendes undertegnede som del av svar på herværende spørsmål, og at oversikten suppleres med tall for juni måned i tillegg.
I spørretimen 2. mai 2018, uttalte justisministeren at «I mars besvarte den nye operasjonssentralen anrop til 112 innenfor de nasjonale kravene. Dette viser en forbedring etter overgangen fra tre til én operasjonssentral. Det er bare til nødnummeret jeg har stilt krav til svartid – at 95 pst. av anropene skal besvares innen 20 sekunder.» Ut fra dette svaret må man kunne legge til grunn at justisministeren sitter på sammenlignbare tall for svarprosent til 112 for de tre gamle sentralene og den nye sentralen. Det bes om at disse tallene oversendes undertegnede som del av svar på herværende spørsmål. Det bes videre om at ministeren kommenterer den negative utviklingen i svarprosent på nødnummeret og hvorvidt han har til hensikt å foreta seg noe i sakens anledning.
Det vises videre til justisministerens svar på skriftlig spørsmål fra undertegnede av 18. juni 2018, der undertegnede blant annet spurte om «er det i tråd med instruks å stenge 02800 for innkommende samtaler ved stor pågang og mange oppdrag, hvor mange ganger har dette skjedd siste tre år, samlet og fordelt på månedlige tall og tall for den enkelte operasjonssentral.» Justisministerens svar inneholdt ikke svar på noen av de ovennevnte spørsmålene fra undertegnede. Det er særdeles overraskende – og urovekkende – dersom politiet ikke loggfører oversikt over situasjoner der man stenger 02800 for innkommende samtaler.
Undertegnede forventer at justisministeren denne gang svarer på de konkrete spørsmål han blir stilt.