Skriftlig spørsmål fra Ingjerd Schie Schou (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:2071 (2017-2018)
Innlevert: 17.08.2018
Sendt: 17.08.2018
Besvart: 23.08.2018 av finansminister Siv Jensen

Ingjerd Schie Schou (H)

Spørsmål

Ingjerd Schie Schou (H): Etter ny utslippsberegning for personbiler (WLTP) vil utslippsverdiene kunne bli vesentlig høyere enn med dagens målemetode (NECD). Ettersom engangsavgiften ved kjøp av ny bil er basert på beregnet utslipp, vil en omlegging til ny måling kunne medføre langt høyere avgift om man ikke foretar en konvertering som nedjusterer avgiften etter nye utslippstall.
Hva vil finansministeren gjøre for å unngå avgiftshopp og konkurser blant bilforhandlere?

Begrunnelse

EU har innført nye regler for laboratorietesting av utslipp og forbruk på nye biler. Den nye testmetoden kalles WLTP og erstatter den utgående testmetoden NEDC. Nye biler registrert etter 1. september 2018 skal være typegodkjent etter WLTP-standard. WLTP testen belaster bilen hardere og går over en lengre strekning enn NEDC og fører følgelig til at samme bil får et betydelig høyere utslippsresultat enn hva den gamle målemetoden (NEDC) gav. Siden det i 2018 fortsatt praktiseres et avgiftssystem tilpasset NEDC, har man utviklet et omregningsverktøy (kalt CO2MPAS) som skal regne WLTP-verdier tilbake til NEDC-verdier. Dette verktøyet kan gi upresise beregninger og dermed føre til en økning av engangsavgifter høsten 2018. Fra 1. januar 2019 beregnes avgiftene direkte fra WLTP-verdier (uten bruk av CO2MPAS) og det gir ytterligere en avgiftsøkning dersom avgiftssystemet ikke harmoneres med den nye testprosedyren. En liten 5-seters personbil (bensin) med automatgir får en avgift fra kr 67 100 (NEDC) til kr 84 000 (CO2MPAS) i høst og endelig -anslagsvis- kr 154 000,- (WLTP). Tilsvarende tall for engangsavgift på familie SUV (diesel) kr 167 000 (NEDC) til kr 194 000 (CO2MPAS) og endelig – anslagsvis - kr 397 000 (WLTP).

Siv Jensen (FrP)

Svar

Siv Jensen: Engangsavgiften på biler beregnes på bakgrunn av kjøretøyets vekt, samt utslipp av NOX og CO2. Dataene hentes fra typegodkjenningen som er basert på EUs felles regelverk. Nye regler for måling og beregning av utslipp fra nye personbiler og varebiler er nå under innfasing. Med de nye reglene innføres blant annet en ny kjøresyklus (WLTP) som vil gi mer realistiske utslippsverdier enn dagens kjøresyklus (NEDC). De nye reglene innføres trinnvis. For personbiler gjelder den nye målemetoden for typegodkjenninger gitt fra 1. september 2017, og fra 1. september 2018 må alle nye personbiler være målt etter WLTP. For varebiler er tidspunktene forskjøvet med ett år. Fram til 2021 vil det bli fastsatt CO2-utslipp basert på NEDC også for kjøretøy som er typegodkjente etter 1. september 2017. Regjeringen orienterte i Revidert nasjonalbudsjett 2017 om at NEDC-baserte CO2-verdier skal benyttes for alle kjøretøy ved avgiftsberegningen ut 2018, og at det legges opp til overgang til WLTP i budsjettet for 2019.
Finansdepartementet vurderer nå avgiftsleggingen av CO2-utslipp i engangsavgiften i 2019. I arbeidet har departementet innhentet tilgjengelige informasjon om effektene av overgang til ny målemetode for utslipp CO2-fra biler, herunder informasjonen som er utarbeidet for EU-kommisjonen i forbindelse med overgangen. Departementet har også mottatt informasjon om effektene fra andre informasjonskilder, som veimyndighetene og bransje- og brukerorganisasjoner. Det er også innhentet informasjon om hvordan sammenlignbare land vil håndtere omleggingen i sine bilavgiftssystemer. I prosessen har departementet hatt kontakt med bransje- og brukerorganisasjoner for å gjøre seg kjent med deres vurderinger av situasjonen og få innspill til hvordan overgangen til ny regler for utslippsmåling bør gjennomføres.
På bakgrunn av mottatt informasjon og innspill vil regjeringen vurdere hvordan overgangen til nye utslippsmålinger bør gjennomføres i engangsavgiften, og komme tilbake til saken i budsjettet for 2019.