Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2196 (2017-2018)
Innlevert: 04.09.2018
Sendt: 05.09.2018
Besvart: 12.09.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Hvordan vil statsråden sørge for at lokaliseringen av NAVs kontaktsenter på Agder bidrar til å støtte opp under avtalen som ligger til grunn for sammenslåingen av de to Agderfylkene, og kan hun bekrefte at man vil lytte til de politiske signalene fra regionen, før endelig vedtak om lokalisering blir fattet?

Begrunnelse

I forbindelse med at flertallet i fylkestingene både i Aust-Agder og Vest-Agder vedtok å be om en frivillig fylkessammenslåing, ble punkt 8.8.1 i utredningen «En ny region Agder?» en del av grunnlaget for vedtaket. Punkt 8.8.1 sier blant annet følgende: «Flertallet ønsker å etablere en sterk regional stat i det ene fylket med Fylkesmannen som hovedelement, mens en vil prioritere oppbyggingen av det regionale folkevalgte nivået i det andre fylket.»
Videre sies det at man vil: «Bygge opp Arendal som hovedsete for regional stat, med så mange statlige virksomheter og tiltak som mulig i Arendal/Aust-Agder», og at «Enkelte andre statlige virksomheter som i dag er lokalisert i begge fylker flyttes til Arendal/Aust-Agder. Dette gir en overvekt av nye arbeidsplasser i Aust-Agder.» Deretter er Nav sitt fylkesledd plassert i Aust-Agder (Arendal) med en anslått styrking på 59 arbeidsplasser fra Vest-Agder til Aust-Agder og Arendal. Dette var det også tett dialog med daværende kommunal- og moderniseringsminister om. 23.juni 2017 kunne Agderposten meddele at arbeids- og sosialministeren bekreftet at Arendal får NAVs nye regionkontor. «Jeg tror dette er en veldig god løsning for regionen og for NAV», uttalte ministeren i den forbindelse.
Undertegnede har fått flere henvendelser fra ordføreren i Arendal kommune om at forutsetningene for samlingen av NAV Agder i Arendal nå ser ut til å forvitre, i forbindelse med omorganiseringen ledelsen i NAV Agder har satt i gang. Arendal kan komme til å ende opp i minus når det gjelder statlige NAV-arbeidsplasser, gjennom at NAV hjelpemidler er i ferd med å flyttes til Lillesand, og i tillegg kan det se ut til å bli en reduksjon i antall arbeidsplasser som flyttes fra NAVs fylkesledd i Kristiansand til Arendal. Det skal foreligge en anbefaling om å samle NAVs kontaktsenter i Kristiansand, og en slik flytting av NAVs kontaktsenter vil få betydelige negative konsekvenser for Arendal, som i dag har om lag 34 arbeidsplasser knyttet til sitt senter. For at sammenslåingen mellom Aust-Agder og Vest-Agder fylker skal gå best mulig, er det særdeles viktig at de løftene som er blitt gitt til Aust-Agder og Arendal når det gjelder blant annet statlige arbeidsplasser blir fulgt opp.
I mitt skriftlige spørsmål nr. 1767 bekrefter kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland at NAVs fylkesledd på Agder skal samles i Arendal: «I den forbindelse besluttet Arbeids- og sosialdepartementet at Arbeids- og velferdsetatens regionkontor, med spesialenheter, for Agder skal legges til Arendal. Denne avgjørelsen er tatt og fastholdes.» Hun viser samtidig til at en samling av NAVs fylkesledd i seg selv ikke ser ut til å kunne oppfylle antall NAV-arbeidsplasser som tidligere er blitt lovet til Arendal: «Jeg har fått opplyst fra Arbeids- og velferdsdirektoratet at dette for Agder samlet sett kan innebære at det blir noen færre arbeidsplasser ved det nye regionkontoret med spesialenheter i Arendal enn samlet bemanning ved tilsvarende enheter i Aust- og Vest-Agder.» Når regjeringen i tillegg har tillatt at NAV hjelpemidler flyttes fra Arendal og ikke samles i Arendal, blir situasjonen ytterligere forverret. I forbindelse med lokaliseringen av kontaktsenteret for NAV Agder har regjeringen nå en mulighet til å bidra positivt til å følge opp avtalen om sammenslåing av Aust-Agder fylke og Vest-Agder fylke, alternativet er at man undergraver innholdet i denne avtalen ytterligere.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: I sitt svar til representant Mørland på spørsmål 1767, som var utarbeidet i samråd med meg, redegjorde kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland for ulike forhold som har betydning for organiseringen av Arbeids- og velferdsetatens virksomhet, herunder lokalisering og dimensjonering av etatens ulike enheter. På overordnet nivå dreier dette seg om Arbeids- og velferdsdirektørens myndighet til å bestemme organiseringen av Arbeids- og velferdsetaten, samtidig som beslutningene skal være i tråd med regjeringens lokaliserings-politikk. I tillegg forutsetter departementet at etaten løpende vurderer tiltak som kan øke kvaliteten på tjenestene, samt at etaten følger opp de klare effektiviseringskrav som regjeringen har gitt alle offentlige virksomheter.
De organisatoriske endringene som kommer i Agder er knyttet til ny vedtatt regionstruktur for arbeids- og tjenestelinjen i Arbeids- og velferdsetaten, og Arbeids- og sosialdepartementets beslutning om at Arbeids- og velferdsetatens regionkontor, inklusive spesialenheter, for Agder skal legges til Arendal.
Arbeids- og sosialdepartementets beslutning legger ikke føringer for den konkrete lokaliseringen av andre enheter i Agder. Jeg har eksempelvis fått opplyst at etaten har besluttet å legge Hjelpemiddelsentralen for Agder til Lillesand, for å gi en hensiktsmessig og fremtidsrettet organisering av hjelpemiddelområdet i Agder.
Representanten spør spesifikt om NAV Kontaktsenter. Denne delen av etatens virksomhet står overfor store endringer i årene framover. Når flere søknader og tjenester blir automatiserte med fullverdig digital selvbetjeningsløsning, supplert blant annet med ulike former for chat, forventes det at antall henvendelser som krever fysisk eller telefonisk kontakt med en veileder går ned. Samtidig skal NAV Kontaktsenter fortsatt sikre god ivaretagelse av de ikke-digitale og mest sårbare brukergruppene hvor behovet for veiledning er større.
Det er derfor utredet endringer i organiseringen av kontaktsentrene der en flytter mer ressurser til møtet med bruker og reduserer administrative kostnader, samtidig som sentrene blir i stand til å håndtere fremtidig nedbemanning. Jeg har fått opplyst at ledelsen ved NAV Kontaktsenter derfor har anbefalt en sammenslåing av dagens to kontaktsentre i Arendal og Mandal, og at den nye enheten blir lokalisert i Kristiansand. Et viktig argument ved valg av denne lokasjonen har vært at flest mulig medarbeidere fra dagens to kontaktsentre skal kunne opprettholde sitt arbeidsforhold i etaten.
Jeg forholder meg til at det ligger innenfor myndighetsområdet til arbeids- og velferdsdirektøren å bestemme plasseringen av NAV Kontaktsenter i Agder, og at dette gjøres blant annet med bakgrunn i vurderinger knyttet til tjenesteutvikling og effektivisering, for å kunne tilby best mulig tjenester til innbyggerne i Agder.