Rigmor Aasrud (A): Hvor stor har økningen av forsendelser som er omfattet av 350-kronersgrensen, vært etter endring av beløpsgrensen, hvilke investeringer er gjort i Posten Norge som følge av dette, og hva ville portoinntektene vært om forsendelsene ikke hadde vært omfattet av reguleringene som gjør det billigere for utviklingsland å sende post (UPU)?
Begrunnelse
Etter at grensen for avgiftsfri import av varer ble økt til 350 kroner har antall forsendelser til Norge økt. Det hevdes at det kommer om lag 15 millioner forsendelser bare fra Kina. En stor del av disse pakkene sendes med fly og gir derved et høyt miljøavtrykk. Dersom tilsvarende produkter hadde blitt sendt fra en norsk nettbutikk ville en større andel blitt sendt med skip, og miljøavtrykket ville blitt mindre. Et stort antall pakker/brev må lagres, distribueres og sendes internt i Norge. UPU-ordningen gjør at Posten ikke får dekket sine kostnader, og det antas at det også har medført investeringer for Posten Norge.