Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:326 (2018-2019)
Innlevert: 08.11.2018
Sendt: 09.11.2018
Besvart: 14.11.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Aftenposten skrev 5. november om at lokasjonen til det som angivelig er regjeringens «krigshovedkvarter» har blitt gjort offentlig kjent.
Mener justisministeren - hvis lokasjonen til et slikt objekt først blir offentlig kjent - at det er grunn til å endre lokasjon?

Begrunnelse

5. november skrev Aftenposten om at lokasjonen for at det som angivelig er regjeringens krigshovedkvarter skal ha blitt gjort offentlig kjent:

«I 2010 avslørte NRK at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) hadde offentliggjort sensitiv informasjon om anlegget. Telefonnummer og adresse sto i telefonkatalogen, og i Riksarkivet lå det tre esker med blant annet plantegninger, fakturaer og tekniske beskrivelser.
Den gang ble det lovet at myndighetene skulle rydde opp. Men i 2012 lå det fortsatt informasjon om anlegget tilgjengelig med enkle nettsøk i offentlige databaser.
I slutten av september publiserte Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) anleggets nøyaktige posisjon i et dronekart.
Nå vil likevel ikke Justisdepartementet erkjenne at Regjeringens krigshovedkvarter engang eksisterer.»

Jeg vil understreke at jeg ikke ber ministeren om å gå i detalj om eksistensen til eller eventuell lokasjon for et slikt hovedkvarter, og at jeg har forståelse for at dette er informasjon som regjeringen ikke kan bekrefte eller avkrefte.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Det er ikke mulig å gi et entydig svar på representantens spørsmål, da dette vil være avhengig av ulike faktorer og trusselscenarier. Jeg er opptatt av at vi evner å sikre våre objekter og vår infrastruktur som er kritiske eller grunnleggende for våre nasjonale funksjoner og vår nasjonale sikkerhet. For mange av disse er kjennskap til objektets eller infrastrukturens lokasjon eller plassering, verken mulig eller nødvendig å holde hemmelig. Dette kan for eksempel være tilfelle for objekter som skal beskytte mot gass- eller atomulykke. Enkelte objekter er derimot tiltenkt en funksjon, for eksempel under krise og krig, hvor lokasjonen og dens funksjon ønskes hemmeligholdt. Dersom lokaliseringen av slike objekter blir kjent, vil objektet etter omstendighetene kunne miste eller få redusert sin funksjonalitet. Det kan også resultere i at andre og mer omfattende og kostbare sikringstiltak må iverksettes gitt at dette er mulig. Der det ikke er mulig, vil det i noen situasjoner kunne medføre et behov for å erstatte objektet med et annet, men det er ikke nødvendigvis slik at kjennskap til lokasjonen av et objekt medfører at lokasjonen må endres.
I arbeidet med å sikre våre nasjonale verdier, slik de kommer til uttrykk i sikkerhetsloven, vil det derfor alltid måtte planlegges for alternative lokasjoner hvor viktige samfunnsfunksjoner kan bli ivaretatt – også under krise og krig.