Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:517 (2018-2019)
Innlevert: 05.12.2018
Besvart: 07.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Kragerø kommune er nå helt avhengig av få sikret sin farled for å øke transport fra vei til sjø, som jo er et ønsket miljømål og et avgjørende preventivt tiltak for å unngå nye ulykker som «Full City». Det har vært flere hendelser opp gjennom tidene. Den seneste, som kunne fått uante konsekvenser, skjedde 28.07.2017. M/S Suledrott gikk på grunn i skjærgården utenfor Kragerø sentrum.
Kan statsråden ta initiativ til å framskynde Kragerøs plass i NTP for utbedring av farleden i lys av de alvorlige, beskrevne hendelser?

Begrunnelse

31.07.2009 opplevde landet en stor oljeforurensning ved «Full City havariet».
Opprydningskostnadene som dette medførte både økonomisk og miljømessig har vi muligens fremdeles ikke sett sluttresultatet av.
Kragerø kommune er i historisk perspektiv en av landets viktigste kommuner sett ut fra den maritime næringens betydning.
I dag er byen muligens mest kjent rundt i landet som en av de mest besøkte kommunene fra påske til langt ut på høsten, nettopp på grunn av sin særegne skjærgård og flotte natur.
Kragerø kommune er i en situasjon hvor en er avhengig av å få prioritet gjennom Nasjonal Transportplan for å sikre sin farled for å øke transport fra vei til sjø på en samfunnsmessig fornuftig måte, samtidig som en må tenke preventivt for å unngå nye ulykker Det må nevnes at det har vært flere potensielt alvorlige hendelser opp gjennom tidene, men en har unngått utslipp til sjø av olje eller andre forurensninger.
Seneste hendelse som kunne fått uante konsekvenser, skjedde 28.07.2017 da M/S Suledrott gikk på grunn midt i skjærgården og i kort avstand til Kragerø sentrum.
Tiltakene som ligger i Nasjonal transportplan omfatter fjerning/utdyping av tre forskjellige grunner/områder i farleden og er kostnadsberegnet til ca. 90 millioner. (Ref. NTP 2018-2029 Meld.St. 33 2016-2017).
Utsprengt masse er planlagt brukt for utfylling for nye landområder som kan danne nye næringsområder m.m. For orden skyld kan nevnes at ved å redusere en avkjørsel fra nye E6 ved Hamar, var det beregnet en gevinst på ca. 250 millioner kroner.
I dag er det eksporten og transporten av forskjellige bergarter og byggematerialer som hovedsakelig transporteres sjøveien. I de siste årene har denne eksporten økt betydelig og næringslivet etterlyser bedre farled for å få inn større skip. Det er f.eks. muligheter for NCC å selge grus til overdekking av rørledninger, men da må man inn med større skip enn hva farleden tillater.
Dette vil igjen gi økt omsetning og overskudd, bedre kommuneøkonomien samt sikre arbeidsplasser og bosetting - i en by som sliter med helårsbosetting.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Regjeringa vil leggje til rette for å utvikle ein konkurransedyktig, trygg og miljøvennleg sjøtransport. Utbetring av farleier er eit viktig bidrag i dette arbeidet, og for å leggje til rette for overføring av gods frå veg til sjø. Farleiprosjektet i innseglinga til Kragerø er eit viktig tiltak som vil gjere farvatnet meir framkomeleg og sikkert, med omsyn til skipstrafikk og miljø.
Regjeringa tek utgangspunkt i Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029 og Stortinget si handsaming av denne (jf. Innst. 460 S (2016-2017) i dei årlege budsjett-prioriteringane. Farleiprosjektet i innseglinga til Kragerø ligg i andre del av planperioden, dvs. perioden 2024-2029. Dette er eit av mange viktige farleiprosjekt og vil vere ein del av prioriteringa som må gjerast i samband med rulleringa av transportplanen.
Regjeringa er opptatt av nytteverdien av dei samla investeringane på samferdselsområdet, og at dette skal gjennomførast på ein kostnadseffektiv måte. Eg vil difor vise til rulleringa av Nasjonal transportplan for eit samla forslag til prioriteringar innan samferdselssektoren, mellom anna prioriteringar av farleiprosjekt.