Hadia Tajik (A): I ljos av konklusjonen til Borgarting Lagmannsrett, vil statsråden nytte høvet til å gå tilbake på sin påstand om at grenseforordningen kravde endringar i utlendingsforskriften, kva var haldepunkta hennar for å hevde at slike endringar var naudsynte, og kva initiativ kjem ho til å ta no?
Begrunnelse
I svar på skriftlig spørsmål frå Dag Terje Andersen, Dokument nr. 15:947 (2015-2016), om at regjeringa valde å bryte Høyre sitt klare løfte om at dei ikkje skulle leggje til rette for å opne opp for å fly med asiatiske lønns- og arbeidsvilkår, ga statsråd Hauglie dette svaret:
«Denne regjeringen mener det er viktig å overholde inngåtte folkerettslige forpliktelser, og som det går fram av vårt forslag, vil presiseringen innebære at vi etterlever grenseforordningen slik andre land allerede gjør.»
Lagmannsretten har i sin dom av 03.12.18 slått fast at:
«Hverken Chicago-konvensjonen eller grenseforordningen forbyr imidlertid medlemslandene å kreve arbeidstillatelse for personer som jobber på nasjonalt registrerte fly som flyr interkontinentale ruter. Chicago-konvensjonen forbyr heller ikke medlemslandene å begrense adgangen til å jobbe på nasjonalt registrerte fly, som flyr interkontinentale ruter, til nasjonale borgere, og i grenseforordningens tilfelle EØS-borgere. Et slikt forbud ville gått langt utenfor både Chicago-konvensjonen og grenseforordningens formål.»