Kristoffer Robin Haug (MDG): Stortinget har fattet vedtak om hvor InterCity-traseen mellom Follo og Halden skal gå. Det ligger an til flere konflikter og mye større inngrep i Østfoldbyene enn det som var forventet da planene ble vedtatt. Samtidig foreligger ikke noen god plan for tilkobling av banen fra Halden til Sverige som kan ivareta godstransporten og kombineres med lyntog i fremtiden.
Ser ministeren et behov for å foreta ny vurdering av om InterCity-løsningen for nye Østfoldbanen fremdeles er hensiktsmessig å bygge i vedtatt trase?
Begrunnelse
Det er en lang rekke alternative løsninger for InterCity-utbyggingen i Østfold som ikke er utredet. Det som har kommet frem av fakta om dagens foreslåtte løsning er blant annet at det vil være en veldig kostbar løsning som vil oppnå lite av potensialet som ligger i en så stor infrastrukturutbygging.
Granavolden-plattformen sier bl.a. at "Det er også et mål for regjeringen at mer gods kan fraktes på jernbanen for å redusere miljøbelastningen fra tungtransporten", men det er ikke lagt opp til noen god løsning for godstransport som kunne fjernet mange lastebiler fra veiene og spart store utslipp i dagens forslag.
CO2-regnskapet kunne vært betydelig bedre. Det vil være vanskelig å konkurrere med flytrafikken med den foreslåtte løsningen. Den innebærer også tap av naturverdier, biologisk mangfold og kulturminner.
Så lenge spaden ikke er satt i jorda er det fortsatt mulig å finne en løsning som bedre ivaretar fremtidens behov for både reisende, innbyggere og naturen.