Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1462 (2018-2019) Innlevert: 12.04.2019 Sendt: 12.04.2019 Besvart: 29.04.2019 av justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr
Masud Gharahkhani (A): UDI har gitt beskjed om at de ikke skal forlenge avtalen om drift av Hvalsmoen transittmottak. Mottaket skal legges ned, verdifull kompetanse og fleksibilitet forsvinner. Samtidig inngås ny avtale med Kaspar transittmottak.Hva er begrunnelsen for å avslutte avtalen med Hvalsmoen, hvor stor er innsparingen som følge av dette, er det vurdert alternative løsninger for en mest mulig effektiv samlet mottakskapasitet og er den mest mulig effektive løsningen valgt?
Jøran Kallmyr: Justis- og beredskapsdepartementet har delegert ansvaret for å opprette, drifte og nedlegge asylmottak til Utlendingsdirektoratet (UDI). Jeg har tiltro til at UDI etterlever min forventning om å sikre et formåls- og kostnadseffektivt mottakssystem, som samtidig er fleksibelt for raskt å kunne møte endrede forutsetninger. UDI har vurdert antallet transittplasser i lys av forventet asylsøkertilstrømning og besluttet at drift av Hvalsmoen ikke lenger er nødvendig, slik ankomstprognosen for siste halvdel av 2019 og 2020 indikerer. For dette tidsrommet har UDI et behov som kan dekkes av Refstad transittmottak og et transittmottak med et færre antall plasser enn Hvalsmoen, nærmere bestemt Kasper mottak. I tillegg er Ankomstsenter Østfold under utvikling.Kontrakten med Hvalsmoen AS om leie av Hvalsmoen leir går ut 1. september d.å., men er forlenget til 1. oktober. UDI hadde i leiekontrakten med Hvalsmoen AS en opsjon på leie i ytterligere 10 år, men har konkludert med at utløsning av opsjonen ikke lot seg forsvare.UDI har i dag en leiekontrakt med Grønne Tun AS på Kasper. Denne leiekontrakten er uoppsigelig frem til 31. januar 2023. UDI anser det derfor som mer hensiktsmessig å legge videre drift av transitt der. Et ytterligere moment for å ta i bruk Kasper er at mottaket kun har en kjøreavstand på om lag 20-25 minutter fra Ankomstsenter Østfold (AØ), mens Hvalsmoen til sammenligning har en kjøreavstand på nesten to timer fra AØ.Videre vil det være innsparinger ved å drifte transittmottaket på Kasper med 220 plasser fremfor Hvalsmoen med 500 plasser estimert til om lag 13 millioner kroner i året. UDI har på bakgrunn av det ovennevnte kommet til at de har valgt den mest effektive løsningen når det gjelder transittkapasitet.