Arne Nævra (SV): I følge forskriftens § 5 kan viltfondmidler brukes til å dekke kommunens utgifter til ettersøk og håndtering av skadd vilt og fallvilt - ofte etter påkjørsler. Store deler av fondsmidlene i mange kommuner går til dette formålet, og det blir lite igjen til reelle viltformål. Denne praksisen strider med manges oppfatning av hva slike midler burde gått til.
Vil statsråden se nærmere på anvendelsen av viltfondsmidlene, og vil hun eventuelt ta initiativ til å endre denne?
Begrunnelse
Forskrift om kommunale og fylkeskommunale viltfond og fellingsavgift for elg og hjort sier bl.a.:
"§ 5.Disponering av fylkeskommunale og kommunale viltfond
a. Fondet kan brukes til:
- Tilskudd til tiltak for å fremme viltforvaltning, styrke kunnskapen om viltet, jaktorganisering m.m. i kommunen og nabokommuner gjennom samarbeid i regi av organisasjoner, enkeltpersoner eller kommunen selv.
- Å dekke kommunens utgifter til ettersøk og håndtering av skadd vilt og fallvilt i kommunen.
- Tiltak for å forebygge skader på landbruksnæring voldt av hjortevilt.
b. Fondet kan ikke brukes til:
- Kommunal og fylkeskommunal administrasjon av viltforvaltningen (faste utgifter til lønn, møtegodtgjørelser, reiser mv.).
- Å erstatte skader voldt av vilt.
- Skuddpremier. "
Det er mange som reagerer at så stor del av fondsmidlene går til annet strekpunkt på bekostning av de andre punktene, spesielt første strekpunkt.
Det er rett og slett dette som er bakgrunnen for spørsmålet, og som kanskje landbruksministeren, som nettopp har fått overført disse artene til sitt ansvarsområde, burde se nærmere på.