Seher Aydar (R): Hvordan mener samferdselsministeren det er en bedre løsning å utvide en motorvei på strekningen Ramstadsletta-Drengsrud med et prosjekt som gir stor negativ samfunnsnytte og så sende bompengeregning til innbyggerne framfor å skrinlegge prosjektet og heller styrke kollektivforbindelsene i det samme området?
Begrunnelse
En pendler fra Asker må om seks år ut med anslagsvis 27.600 kroner i året for å kjøre på ny E18 inn til Lysaker.
I VG 28. mai vil samferdselsminister Jon Georg Dale verken avkrefte eller bekrefte at planlagt pris på disse bompasseringene vil gå ned.
Samfunnsøkonomiske beregninger viser at for hver krone som investeres i denne motorveien, kan vi tape 30-40 øre. Samlet negativ samfunnsnytte for strekningen Ramstadsletta-Drengsrud er på 37 milliarder kroner, jf. beregninger knyttet til Nasjonal Transportplan 2018-2029.
Det er beregnet at kollektivprosjekter i hovedstadsområdet skal ha større samfunnsmessig nytte.