Nina Sandberg (A): Hva gjør statsråden for å få fortgang i sikringen av Oslofjordkryssingen på E134?
Begrunnelse
Ved Oslofjordtunnelens utløp på Hurumsiden, opparbeider Statens vegvesen nå innsatsområde til alle tre nødetater, i tilfelle nye ulykker i tunnelen.
Oslofjordtunnelen er Europas nest lengste undersjøiske tunnel. Ved uhell, vedlikeholdsarbeid eller ulykker, stenges den for all trafikk, i gjennomsnitt nesten daglig.
Dagens ene tunnelløp gir ikke en tilfredsstillende kryssing. Ikke bare koster stengningene samfunnet millioner årlig, en trygg og effektiv kryssing er essensielt for hele den tett befolkede regionen. Ny løsning for Oslofjordkryssingen er nødvendig både for sikkerhet og trafikkavvikling.
Statens vegvesen har anbefalt broløsning, men Regjeringen har gitt vegvesenet i oppdrag å legge Stortingets signal i NTP 2018-2029 om å bygge nytt tunnelløp til grunn i videre arbeid.
Det er fremmet en klage om prosjektet for ESA. Prosjektleder i Statens Vegvesen har påpekt at mens tiden går uten at nytt tunnelløp-prosjektet kommer videre, kommer nye krav og forskrifter, ansatte skiftes ut, dokumenter blit utdaterte, ting må gjøres om igjen, og ressurser må tilføres.
For innbyggere og næringsliv rundt Oslofjorden er det avgjørende at ferdigstillelsen av en sikker Oslofjordkryssing ikke drar unødig ut i tid. Det er også et samfunnsøkonomisk spørsmål om hvor mange år tunnelprosjektet kan utsettes før andre alternativ må vurderes.