Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2357 (2018-2019)
Innlevert: 30.09.2019
Sendt: 30.09.2019
Besvart: 07.10.2019 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Har regjeringen som mål å «eksportere» den norske arbeidslivsmodellen, og på hvilken måte mener den i så fall at Bring Trucking sin etablering av en avdeling i Polen, med polske arbeidstakere, til polske lønns- og arbeidsvilkår, bidrar til dette?

Begrunnelse

Vi vet at Posten Norge AS, gjennom Bring, for en tid tilbake etablerte en egen avdeling i Slovakia, Bring Logistics. Dette er en etablering som også er debattert i Stortinget. Denne uken har det blitt kjent at selskapet nå også har etablert et selskap i Polen. Begrunnelsen for etableringen er angivelig å bruke billig arbeidskraft for å kjøre gods fra Øst-Europa til Skandinavia. Næringsdepartementet forvalter eierskapet til dette konsernet, og har tidligere uttalt at det er opp til konsernledelsen å vurdere om det er hensiktsmessig å etablere selskap i utlandet med dette formålet. I Norge har vi en arbeidslivsmodell, som gjør at vi gjennom tid har etablert et arbeidsliv som gjør at arbeidstakere har en lønn å leve av, og i tillegg er aktive deltakere i utviklingen av et seriøst arbeidsliv. Transport- og logistikkbransjen er en bransje i vekst, og trepartsamarbeidet er viktig for å utvikle den og samtidig beholde et anstendig arbeidsliv i Norge. Den modellen Bring Logistics benytter for å skaffe seg billig arbeidskraft påstås av aktører i bransjen å undergraver den norske arbeidslivsmodellen. Dette er i utgangspunktet ikke ulovlig, men medfører ofte at sjåfører ved «feil» blir underbetalt og arbeider lengre og mer enn det som er tillatt i forbindelse med kabotasjekjøring. Det forekommer også underbetaling av sjåfører ved kabotasjekjøring. Dette gjelder også sjåfører ansatt i Bring Trucking. Fagbevegelsens parter i transportbransjen, Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og Norsk Lastebileierforbund, er sterkt kritiske til den måten Bring opererer på, fordi de mener den undergraver den norske arbeidslivsmodellen.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Mitt generelle inntrykk er at norske selskaper respekterer lover og regler i de landene de har etablert virksomhet, ivaretar grunnleggende arbeidsstandarder og betaler en anstendig lønn. Jeg har ikke grunn til å tro at dette ikke er tilfellet også for Posten Norge AS (Posten Norge).
I eierskapsmeldingen har regjeringen dessuten klare forventninger til selskapene der staten er eier. Dette inkluderer spesifikke forventninger innenfor samfunnsansvar knyttet til arbeidstakerrettigheter. Det forventes blant annet at selskapene aktivt følger, og er med på å utvikle, god forretningsskikk, og respekterer og bidrar til et anstendig arbeidsliv hvor grunnleggende arbeidsstandarder og rettigheter ivaretas samt at arbeidstakere gis en lønn de kan leve av. Forventningene tar utgangspunkt i, og bygger på, nasjonale og internasjonale standarder, konvensjoner og rapporteringsnormer. Oppfølging av selskapenes arbeid med samfunnsansvar skjer i eierdialogen.
Det er Nærings- og fiskeridepartementet som forvalter statens eierskap i Posten Norge, som er morselskapet til Bring. Målet med statens eierskap i Posten Norge er forankret i Meld. St. 27 (2013-2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap (eierskapsmeldingen) og er:

"å sikre et landsdekkende tilbud av leveringspliktige tjenester til rimelig pris og med god kvalitet. [..]Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig avkastning."

Staten som eier har som nevnt klare forventninger til selskapene. Men det er ikke slik at eier skal legge seg opp i selskapenes daglige drift. Rollefordelingen mellom staten som eier og selskapets ledelse følger av selskapslovgivningen og er beskrevet i eierskapsmeldingen. Forvaltningen av selskapet er styrets ansvar. Ansvaret for forretningsmessige beslutninger og problemstillinger knyttet til den operative driften hører under styret og ledelsen i selskapet. Det statlige eierskapet skal forvaltes på en profesjonell og forutsigbar måte, og selskaper hvor staten er eier som driver kommersiell virksomhet i konkurranse med andre aktører skal verken ha fordeler eller ulemper av det statlige eierskapet.
Når det gjelder utenlandske transportaktører som opererer i Norge, følger det av Tariffnemndas allmenngjøring av tariffavtale for godstransport at denne gjelder også for deres virksomhet i Norge. Driver man transportvirksomhet man i Norge, må man også betale norsk lønn.
Jeg vil benytte denne anledningen til å understreke at regjeringen arbeider langs flere spor for å bidra til trygge og gode arbeidsforhold i Norge. Regjeringen har blant annet en strategi mot arbeidslivskriminalitet som er utarbeidet i samarbeid med partene i arbeidslivet og skal sikre en bred og felles innsats mot useriøs virksomhet og kriminalitet. Regjeringen jobber aktivt for å bekjempe arbeidslivskriminalitet og urettferdig konkurranse fra virksomheter som ikke følger norsk lov i transportbransjen. Det er etablert et treparts bransjeprogram for godstransport på vei og turbil som en langsiktig satsing for å oppnå varige forbedringer av arbeidsvilkårene i transportbransjen. Arbeidet ledes av Arbeidstilsynet, og Statens vegvesen deltar, i tillegg til bred deltagelse fra partene i sektoren.
Innsatsen mot arbeidslivskriminalitet gir resultater og er forsterket blant annet gjennom økt myndighetssamarbeid i Norge og over landegrensene. Norge bidrar aktivt med å dele sine erfaringer. Blant annet er det overfor EU tatt initiativ til et styrket samarbeid mot slik kriminalitet på europeisk nivå, herunder et styrket europeisk kontrollsamarbeid innenfor veitransport. Norge er også en viktig bidragsyter til den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO.