Mona Fagerås (SV): Flere og flere foreldre melder om at norske barnehager tar i bruk lekser som en del av skolestarterprogrammet for 5-åringene.
Har ministeren oversikt om dette er et omfattende "tiltak" og synes ministeren at lekser i barnehagen er en naturlig del av skolestarterprogrammet til norske 5 åringer?
Begrunnelse
Et leserinnlegg på NRK ytring har denne uka skapt mye diskusjon. Under overskriften "Dropp lekser i barnehagen" forteller ei mor om 5åringen som kom hjem med lekser etter at hen startet som skolestarter i barnehagen. https://www.nrk.no/ytring/dropp-lekser-i-barnehagen_-1.14723055?fbclid=IwAR3NI0odJRabIjVWbudGs3_4FLPBaLhEqE9ZzXF3OVJ0phLQYKK2Sid6io4
Dette innlegget har sjokkert mange. Det står ingenting om lekser i rammeplanen for barnehager. Men i dette tilfellet bruker barnehagen den faglige pedagogiske begrunnelsen at barna skal få et godt forhold til lekser og gjøre overgangen til skolen så god som mulig.
Noe av kritikker og bakgrunnen for at et enstemmig storting har bedt regjeringen evaluere 6årsreformen har jo vært at det instrumentalistiske læringssynet, mer og mer har overtatt også hos våre aller yngste skolebarn. Læringskrav, mål og resultater overskygger skoledagen også på 1.-4. trinn.
For SV har det hele tiden vært viktig at skolen ivaretar barndommens egenverdi.
Vi må ivareta hele barnet og det er viktig å sørge for at barnehagen og skolen er tilpasset de ungene vi har.
Det at vi nå ser at skolen og skolens rutiner med lekser inntar også barnehagen er ikke en utvikling vi liker og samsvarer dårlig for de av oss som mener vi må få mer lek gjennom læring og barnehagepedagogikk også inn i skolen.