Kari Henriksen (A): Hvordan vurderer barne- og familieministeren at Forbrukerrådet står sterkere i arbeidet med å kjempe for forbrukernes rettigheter, når regjeringspartiene kutter 5 mill. i deres budsjett?
Begrunnelse
I januar 2019 kom nyheten om at regjeringen vil ha et mer og slagkraftig forbrukerapparat, der de gjør endringer for å styrke virkemiddelapparatet. Endringene innebærer at klagebehandlingstilbudet skal samles hos Forbrukertilsynet, og at det flyttes ut av Oslo. Ved å skille ut forvaltningsoppgavene i Forbrukerrådet, ønsker regjeringen å gi rådet en friere og tydeligere rolle til å kjempe forbrukernes sak og viser til den dobbeltrollen de i dag har, der de på den ene siden driver rådet påvirkningsarbeid for å ivareta forbrukernes interesser og på den annen side tilbyr nøytral mekling i klagesaker mellom forbruker og næringsdrivende
Regjeringen mener videre at dobbeltrollen kan svekke Forbrukerrådets legitimitet og at «ved å rendyrke rollen som interesseorganisasjon, vil Forbrukerrådet stå sterkere i arbeidet med å kjempe for forbrukernes rettigheter». I regjeringspartienes forlik i statsbudsjett 2020 kuttes 5 mill. kroner i tilskuddet til Forbrukerrådet.
Vi er bekymret for at dette vil føre til et svekket forbrukerapparat og viser til at Forbrukerrådet, kun to år etter forrige omorganisering, nå går gjennom en omfattende omorganiseringsprosess uten tilførsel av midler for å håndtere utgifter til denne. Vi er bekymret for den situasjonen som regjeringen setter Forbrukerrådet i, da dette vil kunne ramme både det interessepolitiske arbeidet, markedsportaler og andre viktige tjenester som rådgivning til mennesker, i krevende situasjoner, som trenger hjelp for å få vurdert sine rettigheter.