Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:675 (2019-2020)
Innlevert: 10.01.2020
Sendt: 13.01.2020
Besvart: 17.01.2020 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Kan statsråden forklare hvordan sakene som skal vurderes på nytt ifm. trygdeskandalen prioriteres, og hvorfor ikke de saker med høyest tilbakebetalingskrav prioriteres først?

Begrunnelse

Jeg referer til NRK radionyheter 9.1.2020 kl 8:00. Saken handlet om en konkret kvinne har hatt feilaktig betalingsanmerkning for gjeld på 305.000 kr. tilknyttet seg, i forbindelse med de saker som trygdeskandalen angår.
Leder for innsatsteamet i Nav presiserte i saken at dersom kvinnen og hennes advokat tar kontakt enda en gang så vil de kunne prioritere saken høyere, enda til de har tatt kontakt flere ganger før dette kommer på nasjonale nyheter.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Arbeids- og velferdsdirektoratet har satt ned et innsatsteam som gjennomgår alle saker tilbake til 1. juni 2012, for å finne ut hvem som kan være rammet av feiltolkningen og for å behandle aktuelle saker på nytt.
Saker der feil praktisering av regelverket kan ha vært avgjørende i straffesaker, har høyest prioritet, fulgt av tilbakekrevingssaker. Deretter behandles saker med avslag og stans i ytelser. Det er nødvendig å vurdere hver enkelt sak på nytt. Det må også vurderes om det er utenlandsoppholdet alene, eller andre forhold som ligger til grunn for vedtakene, eksempelvis plikten til å gjennomføre aktiviteter.
Etter at Arbeids- og velferdsdirektoratet ble oppmerksom på at personer med betalingsanmerkninger er spesielt hardt rammet, prioriteres også disse sakene.
Når Arbeids- og velferdsdirektoratet prioriterer domfelte personer og personer med betalingsanmerkninger, vil de som er hardest rammet bli prioritert. Det er vanskelig å prioritere utelukkende basert på beløp. Det er et krevende arbeid å beregne urettmessig beløp blant annet fordi enkelte har opphold både innenfor og utenfor EØS i samme tilbakebetalingsperiode.
Departementet har vært i kontakt med Arbeids- og velferdsdirektoratet i sakens anledning, og direktoratet beklager at det har vært vanskelig å få kontakt med innsatsteamet. Årsaken er at selve saksbehandlingen har hatt høyeste prioritet. Innsatsteamet har nå etablert rutiner for å kunne besvare henvendelsene på en bedre måte.